Praha - Čeští výrobci už nejen zahlédli světlo na konci tunelu, ale kráčí mu vstříc mílovými kroky. Jejich optimismus se od února do června zvýšil nejvíc od začátku ekonomické recese. Ve svém pravidelném průzkumu mezi výrobci to zjistila poradenská společnost KPMG.
"V červenci 2010 se u českých výrobců dostaly do plusu téměř všechny sledované ukazatele, přičemž mnohé z nich zaznamenaly oproti začátku roku dvojciferný růst. Významně jsme se tak přiblížili hodnotám, jichž výrobní podniky dosahovaly před krizí," komentoval výsledky průzkumu Jan Linhart, partner společnosti KPMG Česká republika.
Například hodnocení obchodní aktivity se dostalo v červnu už na polovinu hodnoty, které dosahovalo před dopadem recese. Výrobci své budoucnosti v této oblasti přidělili 28,7 optimistických, tedy kladných bodů. Před rokem hodnotili výrobci výhled obchodní aktivity minus 0,7 bodu.
O zakázky se nebojí
Hodnota nula přitom znamená neutrální pohled do budoucna, záporné hodnoty výhled pesimistický.
Ještě větší zlepšení předpokládají v nadcházejícím roce u nových zakázek, které dostalo hodnocení plus 39,2 bodu. Od propadu v lednu 2009 se také neustále zlepšuje využívání kapacit.
"Poprvé od začátku krize se nyní dostává do plusu zaměstnanost s 9,4 bodu. Vyhlídky ohledně zaměstnanosti se zlepšily jak v České republice, tak ve světě. Přehnaný optimismus však zatím není na místě. Firmy se nejdříve budou snažit využít stávající zdroje a teprve poté začnou uvažovat o najímání nových," dodal Linhart.
Jinde jsou ale ještě optimističtější
V porovnání s jinými světovými i evropskými výrobci se ti čeští při minulých průzkumech drželi s odhady budoucnosti spíše při zemi. Navzdory zvýšení očekávání ve vztahu k dalším dvanácti měsícům však v míře optimismu stále zaostávají za jinými národy.
Čeští výrobci však zdaleka nemají takový důvod k obavám o budoucnost jako jejich kolegové v Řecku, kteří v průzkumu obsadili pozici nejpesimističtějšího národa.