Praha - Lidé, kteří chtějí nakoupit dárky na Vánoce na internetu (což mimochodem dělá stále více z nás), klikají na ikonku nákupního košíku v těchto dnech nejčastěji v celém roce. Dokonce právě v uplynulé pondělí je takzvaný Green Monday, tedy den, kdy se vánoční dárky nakupují úplně nejvíce.
Podle dat ze Spojených států amerických druhé pondělí v měsíci, které připadlo na včerejší den, je prodejně nejsilnějším dnem během sezony vánočních nákupů.
Také v České republice se tento den očekávaly největší prodeje. Shoduje se na tom nákupní rádce Heureka.cz a obchodní portál Aukro.cz.
Termín „Green Monday" zavedla americká aukční galerie e-bay v roce 2007, aby zdůraznila, že tento den došlo k vrcholu jejích prodejů během prosince.
Internetové obchody utrží 17 miliard
„Během vánočních nákupů lidé utratí v českých e-shopech 17 miliard Kč, což je třetina celoročního obratu na internetu," uvádí Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.
To, že je nejsilnější nákupní sezona na internetu právě tento týden, je logické zejména proto, že při pozdějších objednávkách už lidé ztrácejí jistotu, že jim zboží z e-shopů domů dorazí včas.
Přestože obecně platí, že lidé na internetu skutečně nejvíce nakupují během pondělků, výjimkou je portál Aukro. Největšího obratu bylo totiž dosaženo v neděli. "Vloni to byla bronzová neděle 11. prosince, během níž utratili zákazníci na Aukru rekordních 27 milionů korun," říká Michaela Papežová, tisková mluvčí obchodního portálu Aukro.cz.
V kamenných obchodech zatím rekordní tržby nezaznamenali. "Přestože do našich prodejen Albert ve srovnání s běžným víkendem zavítalo minulý víkend asi o deset procent víc lidí než obvykle, nejvyšší tržby očekáváme již tradičně poslední adventní víkend," informovala online deník Aktuálně.cz mluvčí řetězce Ahold Judita Urbánková.
Ve velkých řetězcích nával teprve čekají
Podle ní budou zřejmě tržby podobné jako v minulém roce. I když je patrný trend, že lidé stále častěji nakupují právě to zboží, na které je aktuálně sleva.
Rovněž v obchodech řetězce Tesco patří k nejsilnějším nákupním dnům tradičně poslední adventní víkend. "Tehdy jsme v uplynulých letech zaznamenali až osmdesátiprocentní nárůst oproti běžným víkendům," uvedl Jan W. Dvořák z Tesco Stores ČR. Podle něho zatím ve srovnání s loňským rokem není významnější rozdíl. "Na rozsáhlejší hodnocení letošního předvánočního období je však nyní ještě brzy," dodal.
Také v síti prodejen Elektro World se na skutečný nával kupujících teprve připravují, i když i v jejich internetovém obchodě čekají vrchol vánočních nákupů tento týden.
"Letošní sezona zatím nepřinesla žádná velká překvapení. Podobně jako každý rok se nejčastěji kupují drobné domácí spotřebiče, jako jsou kávovary, holicí strojky, fény a nejnovější modely mobilních telefonů či televizí s větší úhlopříčkou. Hitem letošních Vánoc budou kromě zmíněných dárků zcela určitě také technické „vychytávky" - tablety, ultrabooky či herní konzole. Jelikož je advent teprve na počátku a Electro World má otevřeno i na Štědrý den, lze zatím jen obtížně odhadnout přesnou výši útraty Čechů za letošní dárky," sdělil deníku Aktuálně.cz Jan Bosák, marketingový a PR manažer společnosti Electro World.
Elektronika bude tvořit hlavní díl obratu i v šířeji zaměřených internetových obchodech. "Mezi letošní vánoční hity budou patřit především tablety a čtečky elektronických knih. I letos už pozorujeme nárůst prodejů v sekci elektronika, například tabletů se v listopadu prodalo na Aukru třikrát více, než je roční průměr," potvrzuje Papežová.
Podívejte se, kde se nakupují luxusní dárky, a kde naopak ty nejobyčejnější: