Praha - Sněhová kalamita smetla ze stolu čtvrteční plány desítek firem. Jejich zaměstnanci se buď vůbec nedostali do práce, nebo přijeli pozdě.
Úplně nejhůř ale dopadly firmy, které mají jindy prostý úkol: z bodu A do bodu B v co nejrychlejším čase dopravit malou zásilku. Kurýrní služby v těchto hodinách prožívají peklo na zemi.
"Kurýři se snaží, seč jim síly stačí, ale na kolech to vůbec nemají snadné a v autech to není o mnoho lepší. Všem našim zákazníkům se omlouváme předem a upozorňujeme je už při objednávání, že můžeme nabrat zpoždění," popsala situaci ve firmě Messenger telefonistka Martina Vaculíková.
Expresní zásilky, které firma obvykle podle vzdálenosti doručuje do jedné až dvou hodin, přestal Messenger zatím přijímat úplně.
"Naštěstí alespoň žádný z kurýrů nehavaroval. Musí samozřejmě jezdit hlavně bezpečně," dodala Vaculíková.
Doprava kolabovala
Nejen v Praze nebo Brně, kde je hlavní působiště kurýrů, však sníh úřadoval. Situace na dálnicích, zpožděné vlaky a kolabující hromadná doprava. Důsledky kalamity nejhůře postihly právě firmy, které mají v popisu práce dopravu lidí či zboží.
"Vozíme rychle se kazící zboží, potraviny, zásobujeme i řetězce. Jakmile přijde kalamita, křičí na nás všechny strany - dodavatel i zákazník. Přitom jakmile se zavře dálnice, my prostě nemůžeme nic dělat," poznamenala ředitelka dopravní firmy RMV Trans Jana Čížková.
Společnost vlastí 20 kamionů, které převáží zboží po Česku a do Německa. Od středečního odpoledne všechny stojí na některé z tras, kde uvízly.
"Mít náhradní kamion, to neexistuje. Auta musí jezdit, aby vydělávala, nemůžeme si dovolit nechat je tu stát. A proti nepřízni počasí vás žádná pojišťovna nepojistí," konstatuje Čížková.
K potížím s počasím se přidávají problémy dodržováním zákonných přestávek, které musí řidiči dělat. Důsledky kalamity tak bude dopravní společnost vyrovnávat několik dní, což je pro dispečery zkouškou organizačních schopností. "Předání zboží se opozdí, řidič má mezitím domluvenou další nakládku, kterou nemůže stihnout a všechno se posouvá," dodává ředitelka dopravní firmy.
Situace se opakuje každý rok, při každé kalamitě. "Bylo by zapotřebí zlepšit informovanost. Řidiči si sice leccos vzkážou přes vysílačky, ale přesto by měl systém informací pracovat lépe," říká Čížková.
Poštu někde vůbec nedostali
Od včerejšího večera bojují s počasím i zaměstnanci České pošty. Některým řidičům, kteří rozváží balíky, se už večer kvůli kalamitě nepodařilo vrátit zpět na pobočku.
Ve čtvrtek ráno komplikace pokračovaly. "Máme problémy nejen s doručováním zásilek, ale také například s vybíráním poštovních schránek. Již dnes víme, že část zásilek, které doručujeme v D+ 1, tedy druhý den po dni podání, doručit v tomto termínu nestihneme. Problémy máme po celé České republice," přiblížila mluvčí pošty Marta Selicharová.
Některé malé obce na Klatovsku nebo Plzeňsku se pro pošťáky staly úplně nedostupné.
Sníh nás v zimě nepřekvapí
Navzdory všem komplikacím v dopravě ale drtivá většina firem v Česku na svém provozu zádrhel nepocítila. A to ani v horských oblastech.
"Problémy kvůli sněhu nemáme, jsme tady na něj zvyklí. Pracují u nás lidé z blízkého okolí, kteří s dopravou neměli problém. A okolí firmy jsme vyčistili sněhovou frézou," poznamenal Karel Pošva, majitel firmy Quilt v Perninku v Krušných horách.
Stejně mluví i zástupci společnosti Witte Automotive z Nejdku. "Vydatné včerejší a noční sněžení nijak neomezilo naše výrobní provozy společnosti. Zaměstnanci i přes ztíženou dopravní situaci přijeli do sídla firmy v podkrušnohorském Nejdku bez větších komplikací," uvedla Martina Poštová z druhé největší firmy v Karlovarském kraji.
Dodala, že s počasím sice bojují i dodavatelé a dopravci spolupracující se společností, ale daří se jim situaci řešit operativně.