Nechejte České televizi reklamu, vyzývá ÚOHS

Tomáš Fránek
22. 6. 2007 15:33
Antimonopolní úřad má obavy se zvýšení cen a menší kvality
Foto: Aktuálně.cz

Brno - Antimonopolní úřad je proti tomu, aby z České televize zmizela reklama.

Prostor pro vysílání reklamy v České televizi už kvůli přípravě a plánovanému přechodu na digitální vysílání klesl od ledna na polovinu, na půl procenta vysílacího času, od příštího roku reklama zmizí zcela. Televize za to jako kompenzaci získala zvýšení poplatků, které v příštím roce dosáhnou částky 135 korun měsíčně.

Dva nestačí

Podle antimonopolního úřadu ale hrozí kvůli problémům se zahájením digitálního vysílání provázeného soudními spory právě televiznímu reklamnímu trhu z hlediska hospodářské soutěže největší nebezpečí. "Na desetimiliardovém trhu po vypuštění reklamy z České televize zbudou již pouze dva soutěžitelé - TV Nova a Prima.

Zkušenosti z oblasti mobilní telefonování napovídají, že přítomnost pouhých dvou velkých hráčů na trhu je pro soutěž nedostatečná a může znamenat zvýšení cen a menší kvalitu a spektrum služeb," uvedl úřad ve svém novém stanovisku. "Pokud se jej však nepodaří zásadním způsobem urychlit, může být soutěž na televizním reklamním trhu podstatně ohrožena. Myšlenka na vrácení reklamních časů do České televize je proto opodstatněná," uvedl antimonopolní úřad.

Úřad už jednou problémy kolem televizní reklamy šetřil. Zabýval se situací, kdy Nova nabízela nadstandardní slevy těm klientům, kteří se zavázali, že nebudou současně inzerovat v konkurenční televizi Prima. Po zásahu antimonopolního úřadu Nova smlouvy změnila a diskriminační podmínky z nich odstranila.

Ministerstvo vnitra společně s ministerstvem kultury vypracovaly novelu vysílacího zákona, která by měla odblokovat nástup digitalizace, zbrzděný zejména soudními spory kolem udělování licencí. Návrh novely počítá s tím, že by mělo analogové vysílání skončit do října 2010, případně i dříve, do září 2009.

Víc stanic

Prostor pro digitální vysílání vznikne postupným vypínáním analogového signálu. K tomu, aby se Nova a Prima dobrovolně vzdaly svých analogových kmitočtů platných do roku 2017 a 2018, novela navrhuje dát jim jednu až dvě kompenzační licence navíc v závislosti na rychlosti odevzdávání analogových kmitočtů.

Tím by vznikl prostor pro nové stanice a tedy pro větší konkurenci na trhu. Návrh, který bude projednávat vláda, počítá i s návratem reklamy do vysílání České televize. Peníze z reklamy by ale nešly na chod televize, ale do fondu kinematografie a na podporu digitalizace vysílání. Státnímu fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie by každý měsíc ČT posílala 12,5 milionu korun.

Návrat reklamy do ČT si přejí i velcí inzerenti a mediální agentury, ti se také obávají vzniku duopolu dvou velkých komerčních televizí a zvýšení cen televizní reklamy. Letos by měly firmy za reklamu v televizi utratit 8,7 miliardy Kč, což je přes 48 procent ze všech celkových výdajů.

 

Právě se děje

Další zprávy