Nákupní plány na Vánoce: utratit o 500 Kč méně než loni

Veronika Skálová Veronika Skálová
14. 10. 2009 15:55
Tržby obchodníků v srpnu poklesly o 3,5 procenta. A nejspíš budou klesat dál.
Vánoční nabídky se letos objevují dřív než výzdoba v ulicích. Nejspíš to ale nebude nic platné.
Vánoční nabídky se letos objevují dřív než výzdoba v ulicích. Nejspíš to ale nebude nic platné. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Už příští měsíc oslaví čeští obchodníci drsné výročí - celý rok, kdy jim vytrvale klesají tržby. Srpen byl 11. měsícem v řadě, kdy se to stalo, ukázala nová čísla Českého statistického úřadu. Podle nich lidé v obchodech utratili o 3,5 procenta méně než před rokem.

Za menší tržby mohou hlavně auta a další zboží mimo potraviny.

"Ochota lidí pořizovat dražší věci dlouhodobé spotřeby klesá a jen kaskadér se nyní výrazněji zadluží v situaci, kdy zítra může přijít o práci. Nadále se tak propadají prodeje dražších statků, jejichž nákup lze odložit. Spotřebitelé se opět zaměřují na nižší ceny. Opouštějí tak specializované prodejny a roste prodej ve velkých obchodních řetězcích a přes internet," komentoval čísla analytik společnosti Citco Jiří Šimek.

Vánoce budou údajně skromné

Vzhledem k neustálému klesajícímu zájmu o utrácení tedy není divu, že většina obchodníků netrpělivě vyhlíží Vánoce a spřádá plány, jak Čechy vyburcovat z jejich spořivé nálady. Hrozí totiž, že pod vánočními stromky bude letos chudší nabídka než v minulých letech.

Pětina Čechů letos kvůli krizi očekává skromnější svátky. Pro obchodníky musí být špatnou zprávou, že šetřit se bude hlavně na dárcích. Průměrná útrata, jako u letos Češi plánují, má být 3106 korun oproti loňským 3667 korunám. Vyplývá to z průzkumu společnosti Unilever, která se ptala 200 respondentů.

"Poslední měsíce roku sice přinesou mírné makroekonomické oživení, ale nezaměstnanost vykazuje určité zpoždění. Očekáváme proto, že letos domácnosti za dárky vynaloží v průměru o čtyři procenta méně než před rokem," uvedl analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.

Úspory se podle něj projeví i na výběru zboží. Lidé budou často dávat přednost vlastním "značkám" obchodních řetězců, které jsou obvykle levnější než ostatní.

Klesají ceny elektroniky i potravin

Taktika obchodů už začíná být dobře patrná - řada z nich přišla se speciálními vánočními nabídkami a velmi zřetelné je i snížení cen.

"Například ceny LCD a plazmových televizí, které patří mezi nejnakupovanější dárky pro celou rodinu, klesly meziročně přibližně o deset procent. Zákazníci ale ušetří i na potravinách. Třeba mouka zlevnila o více než 30 procent, cukr moučka o 20 procent a mandle o 35 procent," řekla ČTK Eva Karasová, mluvčí řetězce Tesco, který dnes zahajuje vánoční prodej.

Loňské Vánoce ještě nebyly tak silně poznamenané dopady recese, jako budou ty letošní. Lidé nakupovali víc, i když tržby nepřekročily hranici z roku 2007. Ceny totiž byly nižší.

 

Právě se děje

Další zprávy