Praha - Lidé na začátku roku rekordně utráceli. Tržby obchodníků byly o 1,5 procenta vyšší než v lednu. Ve srovnání s loňským únorem stouply sezónně neočištěné tržby o 9,5 procenta.
Jde o největší meziroční nárůst od roku 1997, kdy tržby maloobchodu začal sledovat Český statistický úřad, který dnes výsledky oznámil.
V lednu byl sezonně neočištěný revidovaný růst 6,8 procenta.
"Dnešní číslo se nedá nazvat jinak než nákupní horečkou," říká analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.
Domácnosti táhnou
Útraty spotřebitelů táhnou především nákupy nepotravinářského zboží, jako je elektronika, nábytek a další vybavení domácnosti. Obchodníci v tomto segmentu utržili dokonce o čtvrtinu víc než před rokem.
"K celkovému růstu přispěly v únoru nejvíce specializované prodejny s nepotravinářským zbožím, a to sedmdesáti procenty," uvádí Český statistický úřad.
"Aktuální čísla ukazují, že lidé zvýšili tempo svého utrácení jak za auta a pohonné hmoty, tak především za oblečení, obuv a vybavení domácností," říká analytik ČSOB Petr Dufek.
"Právě u domácího zařízení, jako je elektronika, nábytek a elektrické spotřebiče, roste poptávka spotřebitelů nejrychleji," dodává.
Naopak za potraviny Češi utratili "jen" o šest procent více než v lednu roku předešlého.
Při pohledu na velikost obchodu si nejlépe vedly firmy s padesáti až sto zaměstnanci. Těm se tržby zvýšily o více než sedmnáct procent.
Ceny stabilní
Cenová hladina v obchodech zůstala téměř nezměněna. Zatímco například obchody s drogistickým a farmaceutickým zbožím zdražily o 1,7 procenta, obchodníci s textilem a obuví v průměru slevili o 2,6 procenta.
Analytici odhadují rychlý růst i pro celý letošní rok.
"Čeká nás nejvyšší růst maloobchodních tržeb v historii kolem sedmi procent. Tržby i zisky obchodních řetězců a hypermarketů by tak měly potěšit akcionáře," říká Aleš Michl.
Nejlépe se v rámci EU v tržbách daří Lotyšům, kteří v únoru v obchodech utratili o téměř třicet procent víc než před rokem.