Praha - Nabídka práce prostřednictvím inzerce v tisku či na internetu byla v loňském roce na úrovni roku 2005. Vyplývá to z analýzy Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV).
Ústav srovnával situaci u pracovní inzerce v roce 2010, 2007 a 2005. Ve srovnání s rokem 2007 ubylo inzerátů s nabídkou volných pracovních míst o 43,6 procenta.
"V období krize zaměstnavatelé přestali vytvářet nová pracovní místa, což mělo za následek, že výrazně klesla poptávka po pracovní síle," uvedla autorka analýzy Pavlína Šťastnová.
Analýza také potvrdila trend postupného přesunování pracovní inzerce z tisku na internet. Zatímco v roce 2005 bylo 74 procent inzerátů publikováno v denním tisku, o dva roky později to bylo 60 procent a loni jen 40 procent nabídek.
"Jak je z údajů zřejmé, internet se těší stále větší oblibě. Podíl inzerce v denním tisku během pěti let poklesl o 34 procentních bodů," dodala Šťastnová.
Zaznamenala ale také rozdíl v tom, jaké pozice zaměstnavatelé v tisku a na internetu nabízejí. Internet je mnohem častěji místem, kde firmy hledají lidi se střední a vyšší kvalifikací. To s sebou často nese požadavek znalosti práce s počítačem, jazykovou vybavenost, úroveň vzdělání či odbornou praxi.
Naopak se na internetu nedostává nabídek pro dělnické profese. Denní tisk proti tomu nabízel širší spektrum pozic.
S krizí rostly požadavky
Spolu s úbytkem nabídek práce se ekonomická krize odrazila i v požadavcích na uchazeče. Zvýšily se požadavky na jejich kvalifikaci, vzdělání i délku praxe.
"Dá se říci, že v roce 2007 zaměstnavatelé neuváděli nároky na stupeň vzdělání v takové míře jako dříve, aby neodradili případné zájemce, kteří by deklarovaným požadavkům nevyhověli," uvedla Šťastnová. V roce 2010 se však tyto požadavky začaly znovu objevovat častěji.
Na internetu bylo nejžádanější minimálně maturitní vzdělání a následoval požadavek na vysokoškolské vzdělání. V denním tisku bylo nejžádanější vyučení, přičemž následoval požadavek na středoškolské maturitní vzdělání.
Vyšší požadavky na dosavadní praxi uchazečů uváděli hlavně inzerenti na internetu, v denním tisku tento požadavek dál klesal. Stejný byl i rozdíl v případě jazykové vybavenosti.