Brno - Průtahy a zbytečně vynaložené miliardy. Přesně to doprovází výstavbu dálnic a silnic v Česku. Potvrdila rozsáhlá kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten tak pokračuje v kritice výstavby komunikací.
Úřady důsledně neposuzují a nehodnotí jednotlivé varianty, oznámil úřad. Proto se také stavby silnic a dálnic v Česku protahují a prodražují.
Čtyři sta akcí ke kontrole
Kontroloři nyní dokončili prověřování 435 stavebních akcí s předpokládanými náklady více než 400 miliard korun. Podrobněji se kontroloři věnovali padesáti v celkové hodnotě 62 miliard.
O dálnicích
Příprava jednotlivých akcí od zahájení zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí až do vydání stavebního povolení trvala podle kontrolorů dlouho, v průměru osm let.
"V případech ucelených dopravních tahů byly doby ukončení výstavby prodlouženy proti předpokladům z let 2001 a 2002 o více než šest let," řekl prezident NKÚ František Dohnal.
A kontroloři ve své zprávě uvádějí hned několik případů. Výstavba dálnice D3 v úseku Praha-Mezno bude proti původním plánům zahájena o dvanáct let později, celý úsek má být dokončen až v roce 2017.
Výstavba rychlostní komunikace R4 Praha-Písek bude zahájena o 6 let později a celý úsek má být dokončen v roce 2014.
Miliardy navíc
Problémy a zpoždění provázejí také například stavbu dálnice D1 z Kroměříže do Lipníka nad Bečvou nebo výstavby obchvatu Horních Moštěnic u Přerova.
Předpokládané náklady se u kontrolovaných staveb zvýšily o 76 miliard korun, u více než poloviny stavebních prací dosáhlo zvýšení ceny stavby 46 procent.
"Předpokládané termíny realizace byly dodrženy jen u 32 procent akcí," uvedli kontroloři.
Za hlavní důvody pro prodlužování a prodražování akcí kontroloři uvedli rozdíly mezi předpokládanými náklady a pak skutečně vynaloženými penězi, neúměrně dlouhé územní a stavební řízení a dodatečné rozšiřování o další stavební objekty, změny rozsahu prací nebo změny technických řešení.
"Náklady, termíny realizace a další parametry akcí uvedené v investičních záměrech schválených Ministerstvem dopravy nebyly závazné," dodali kontroloři.
Nejvyšší kontrolní úřad už na problémy s výstavbou dopravní infrastruktury upozornil několikrát. Kritizoval například projekty na přesun brněnského nádraží, pochybení zjistil i při výstavbě dálnice D8 nebo okruhu kolem Prahy.