Praha - Nový ministr dopravy veřejně varoval, že by se zejména na Moravě mohly zastavit stavby dálnic, pokud vláda nenajde potřebné peníze.
Podle ministra Gustáva Slamečky bude třeba zakonzervovat mimo jiné dálnici z Lipníku do Ostravy, obchvat Frýdku-Místku, silnici první třídy z Ostravy do Opavy a také dálnici z Brna na Vídeň.
Schyluje se k prvnímu vážnému sporu o rozpočet na rok 2010. Ministr financí Eduard Janota plánuje přísné škrty, proti tomu se však ozývá jeho kolega z dopravy. "Náš největší problém je s plánovanou investiční dotací od státu," tvrdí Slamečka.
Ředitelství silnic a dálnic potřebuje na příští rok 71 miliard korun, k dispozici však bude mít jen 21 miliard. "To znamená snížit investice a sáhnout do výdajů na údržbu a opravy," tvrdí Slamečka.
Peníze jen z Evropy
K tak velkému nedostatku financí došlo shodou několika nepříznivých okolností. Velké stavby dálnic se v posledních letech postupně rozbíhaly a v příštím roce by měly výdaje dosáhnout svého vrcholu.
Celkem 36 miliard korun dodá Evropská unie a Evropská investiční banka. Díky této částce doplněné 7 miliardami z domácích zdrojů bude možné pokračovat při stavbách dálnic do Ústí a Českých Budějovic, případně rychlostních silnic do Chomutova, Karlových Var a Písku.
Dalších 51 miliard je však třeba na další stavby především na severní Moravě. Ředitelství silnic a dálnic má sice zmíněných 21 miliard, ovšem sedmi miliardami musí spolufinancovat evropské projekty a devět miliard jde na údržbu. Čtyři miliardy jsou poslední investice do systému elektronického mýtného. Na dálnice zbývá z domácích zdrojů pouze jedna miliarda.
Velké oči
Důvodem výpadku je především praxe předchozích vlád, které chtěly rozestavět, anebo aspoň projektovat všechny plánované dálnice.
Stavby se postupně rozbíhaly a peníze začaly chodit na Ředitelství silnic a dálnic se stále větším zpožděním. Schodky se dorovnávaly během roku z vládních rezerv anebo privatizačních příjmů. Ještě letos prosadil Slamečkův předchůdce Petr Bendl vydání dluhopisů za 8 miliard, s jejichž pomocí se staví ostravská dálnice D47.
"Nůžky mezi příjmy a potřebou výdajů na dálnice se ale i tak otevírají stále víc," varuje Slamečka.
Potíže se ještě prohloubily během krize. Letos se vybere na mýtném a dani za benzín o tři miliardy méně, než se plánovalo, v příštím roce až o šest miliard.
Napřesrok tak může dojít ke kolapsu, kdy bude třeba stavbu některých dálnic zakonzervovat. Přitom by náklady na konzervaci dosáhly pěti miliard korun.
Čekání na Janotu
Ministr financí zatím Slamečkovy požadavky nekomentuje a rozhodnutí odkládá na pondělí, kdy bude o výdajích rozpočtu na příští rok jednat vláda: "Předpokládáme, že budou probíhat další jednání se zástupci ministerstva dopravy," připouští Jakub Haas z Janotova ministerstva.
Janota může argumentovat, že celkové investice do dopravy se v posledních letech snižují jen minimálně. V roce 2008 dosahovaly dopravní investice 71 miliard korun, letos se snížily o dvě miliardy díky tomu, že nabíhají evropské dotace. Také v příštím roce se pokles omezí na dvě miliardy. To ovšem nestačí na plnění velkolepých plánů z minulých let.
Slamečka doporučuje, aby vláda vydala další dluhopisy na dostavbu ostravské dálnice, další peníze mohou přijít z dividend státní energetické společnosti ČEZ.
Místo dálnic závodní dráhy
Ministr také připravuje podrobný návrh, jak silniční stavby zlevnit. Například nemusí mát tolik sjezdů a mimoúrovňových křižovatek. Je možné také zmírnit normy.
"Stavíme dálnice, kde se dá jezdit až 200 kilometrů v hodině a přitom se smí jezdit jen 130 kilometrů," vysvětluje Slamečka.
Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Alfréda Brunclíka je možné snížit náklady o 10 až 15 procent.