Praha - Ministerstvo dopravy dalo na varování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jelikož pro druhou fázi výstavby mýtného systému chce využít satelitní technologii, vypíše nový tendr na jejího dodavatele.
Podle ÚOHS totiž změna technologie z mikrovlnného provedení na satelitní odporuje původnímu zadání výběrového řízen a je tak třeba vybrat nového dodavatele.
A co víc. Ministerstvo nově předpokládá, že nová mýtná firma - místo zpoplatnění silnic prvních tříd - zařídí výběr mýtného od přepravců na cestách druhé a třetí třídy.
Účastníci mlčí
"V tuto chvíli se k tomu nebudeme vyjadřovat," řekl deníku Aktuálně.cz tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Tisková konference o mýtném bude v pondělí," dodal.
Ani firma Kapsch, která několik měsíců o druhé fázi jedná s ministerstvem není sdílnější. "K informacím nemáme komentář," řekl mediální zástupce firmy David Šimoník.
Kapsch státu navrhoval takzvaný hybridní systém, který využíval jak satelitní, tak mikrovlnné řešení.
Se stejným systémem zkouší prorazit i ve výběrovém řízení na dodavatelé mýta na Slovensku.
O případné účasti firmy v rámci nového výběrového řízení nechtěl Šimoník spekulovat. Přesto dodal, že pro Kapsch nebyl nikdy satelit problém a že šlo pouze o to, co si objedná ministerstvo dopravy.
"O této záležitosti jsme s ostatními hejtmany jednali s panem ministrem dopravy. Ten by měl jako první oznámit přesnou podobu druhé fáze mýta a to respektuji. Zhruba jde ale o návrh, který odpovídá dnes zveřejněným informacím," řekl deníku Aktuálně.cz hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil.
Otazníky
Rozhodnutí ministerstva dopravy ale bude mít vážné důsledky na celý systém mýtného.
První otázkou je, co bude s platnou smlouvou na druhou etapu, kterou má ministerstvo podepsanou právě s firmou Kapsch. Kvůli vypsání nového tendru by totiž firma přišla o podstatnou část své zakázky.
Problémem se nyní může stát i termín spuštění další fáze. Datum 1. leden příštího roku je podle všeho vážně ohrožen.
Navíc se Česko stane opět "testovacím územím", protože satelitní zpoplatnění takového množství silnic nemá obdoby nikde v Evropě.