Soud neuznal námitky společnosti Autostrade a uvedl, že firma byla ze soutěže vyloučena oprávněně, nepředložila požadované dokumenty dokazující bezúhonost členů vedení firmy a také technické certifikáty. Soud tak potvrdil tak rozhodnutí antimonopolního úřadu.
"Nabídka společnosti Autostrade nemohla být vůbec posuzována, firma byla vyloučena ze soutěže oprávněně" uvedl soudce David Raus.
Začneme stavět
Soudci s okamžitou platností také zrušili předběžné opatření, které na týden výstavbu mýtného zastavilo. Kapsch tak může stavět dál.
Soudci ale také uvedli, že mají určitě pochybnosti o regulérnosti soutěže, na zamítnutí žaloby to ale nemělo vliv. Autostrade se ještě může obrátit na Nejvyšší správní soud. To zatím zástupci firmy nevyloučili.
Karel Feix ze společnosti Kapsch uvedl, že firma začne stavět mýtné brány co nejdříve to bude možné. Zatím ale nechtěl říci, zda se podaří všechny práce dokončit tak, aby mohlo mýtné fungovat už od 1. ledna 2007, týdenní přerušení totiž práce výrazně zkomplikovalo.
"V případě, že se termín nepodaří dodržet, neočekáváme sankce od státu, protože jsme zdržení nezavinili, " uvedl Feix, který zatím nechtěl specifikovat, jak velká škoda přerušením prací vznikla.
Autostrade dnes u soudu neuspěla s argumenty o tom, že firma byla vyloučena ze soutěže nezákonně, její zástupci napadli také postup samotné výběrové komise. "Je to skandální postup," uvedl právní zástupce Autostrade u soudu.
Argumenty obou stran
Zástupci Autostrade navíc uvedli, že postup antimonopolního úřadu provázela celá řada procesních pochybení.
Právníci antimonopolního úřadu to ale odmítli, podle nich byl postup úřadu v pořádku. To dnes u soudu potvrdila také právní zástupkyně ministerstva dopravy, podle které společnost Autostrade nepředložila všechny požadované dokumenty. "Neměli jsme žádnou jinou možnost než společnost Autostrade vyloučit," uvedla právní zástupkyně.
Zástupci společnosti Kapsch dnes soud požádali, aby okamžitě zrušil předběžné opatření, které zastavilo výstavbu mýtných bran. Podle nich hrozí každým dnem velké škody a zvyšuje se nebezpečí, že se mýtné v tuzemsku nezačne vybírat od začátku ledna 2007.
K tomu se připojilo i ministerstvo dopravy, podle kterého nemělo být předběžné opatření vůbec vydáno. Pokud by soud předběžné opatření nezrušil, hrozí podle právní zástupkyně ministerstva to, že se na vybraných silnicích bude jezdit bez jakýchkoliv poplatků.
Navíc výstavba mýného v Česku je už v takovém stádiu, že nyní už není možné, aby systém vybudoval někdo jiný než Kapsch.
Soudní řízení k tendru na mýtné sleduje i Evropská komise. Minulý týden zveřejnila výsledky své prověrky, při níž nenašla žádná porušení unijních pravidel pro veřejné zakázky. Šetří ale ještě podnět Autostrade kvůli veřejné podpoře od českého státu pro firmu Kapsch.
Nabídku Autostrade komise ministerstva dopravy vyřadila kvůli formálním nedostatkům ze soutěže.
Jde o miliardy
Neuspělo sdružení firem Mytia, které nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun a konsorcium A-Way a AŽD s nabídkovou cenou 33,7 miliardy. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun.
Kapsch ještě před vydáním předběžného opatření dokončil zhruba tři čtvrtiny systému. Nejen brány, ale i centrální stanoviště, kontaktní a distribuční místa a zákaznickou linku. Stát by měl ročně z mýtného získat kolem osmi miliard korun.
Pro příští rok odhadovalo ministerstvo dopravy čistý výnos po odečtení nákladů na 2,8 miliardy.
Smluvní sankce za pozdější zavedení mýta se podle neoficiálních informací pohybují až do pěti milionů korun denně.
Kamiony nyní zaplatí za dálniční kupony zhruba jednu miliardu korun ročně, což je přibližně třetina z celkového výnosu z prodeje známek.