Brno - Známka Svatomartinské víno, určená pro mladá tuzemská vína, se ujala. Na předvánoční trh míří rekordních půl milionu lahví s touto značkou, obdobou francouzského Beaujolais Nouveau.
Využití společné známky Svatomartinské pro první vína z nové sklizně je pro tuzemské vinaře jedním z důležitých kroků, jak bojovat se zahraniční konkurencí.
Důkladná kontrola
Letošní ročník je přitom rekordní jak v počtu ohlášených lahví dodaných na trh, tak v zájmu vinařů.
"O známku zatím projevilo zájem 73 vinařských firem, které přihlásily celkem 165 vzorků vín," uvedl Pavel Krška z Národního vinařského centra, které distribuci prvních letošních vín koordinuje.
Kvůli tomu, že zájem o známku je rekordní, už byly jmenovány dvě komise pod vedením známého odborníka Viléma Krause, které budou hodnotit kvalitu vín ucházejících se o známku.
Vloni o známku usilovalo 58 vinařů se 107 vzorky vín, u komise nakonec uspělo 54 vinařů s 92 víny.
"Úspěšnost se pohybuje kolem 80 až 90 procent. Vzorky hodnotíme proto, aby se na trh nedostala opravdu nekvalitní vína," řekl Krška.
Vinařský fond koupil autorská práva ke známce Svatomartinské od původního majitele Jiřího Kopečka.
Dříve vinaři platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence. A to je 500 korun za každý přihlášený druh vína.
Spotřeba roste, vede zahraničí
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem.
V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.
Spotřeba vína v Česku v posledních letech roste, podle obchodníků ale více než polovina prodaného vína pochází ze zahraničí.
Spotřeba vína na hlavu za posledních osm let stoupla o litr na loňských 17 litrů. Naopak tvrdého alkoholu se konzumuje méně než dřív. Loni si dal každý obyvatel Česka podle odhadů v přepočtu asi 7,8 litru lihovin proti 8,2 litru v roce 1998.
Nejoblíbenější z alkoholických nápojů zůstává v česku ale stále pivo, kterého se vypije kolem 160 litrů na hlavu ročně.