Módní Londýn a Paříž opanovaly slevy. Češi mají smůlu

Veronika Skálová Veronika Skálová
6. 4. 2009 12:35
Odliv zákazníků vyprovokoval prodejce k mimořádným slevám
Čeští zákazníci si na plošné sezónní slevy musí počkat.
Čeští zákazníci si na plošné sezónní slevy musí počkat. | Foto: Simona Holecová

Evropa/Česko - Místo nastrojených figurín jen obrovské cedule oznamující slevy. Oblečení, doplňky a často i obuv za ceny snížené o desítky procent.

Obchodníci v některých evropských metropolích porušují pravidelný rytmus zimních a letních výprodejů, aby nalákali do obchodů nakupující.

Londýn: slevy takřka na vše o desítky procent

"Slevy od 20 do 50 procent nabízejí obchody na celé Oxford Street i v jejím blízkém okolí. Označují je jako mid season sales, tedy slevy uprostřed sezóny. Obchodní domy jako Selfridges nebo Debenhams nabízí slevy na většinu zboží včetně kosmetiky," přiblížila situaci v Londýně Dana Tantošová, která v britské metropoli strávila část března.

Internetové stránky britských obchodů a značek jí dávají za pravdu. Stejně jako místní. "Zdají se vám také tyhle slevy směšně časné? Ty povánoční se táhly až do konce února a o měsíc později jsou tu další," konstatuje na svém blogu čtyřiadvacetiletá Reena Rai ze Southamptonu.

Největší britský prodejce oděvů, Marks & Spencer, na svých stránkách argumentuje tím, že jarní slevy nabízí každý rok v závislosti na termínu Velikonoc.

Pravděpodobnější však je, že se řetězec snaží zvýšit zájem Britů o své zboží. V lednu totiž oznámil, že kvůli více než sedmiprocentnímu poklesu tržeb propustí přes 1200 zaměstnanců a uzavře 27 provozoven.

Paříž: vysoké byly už lednové slevy

Lákavé nabídky k jarním nákupům se už přibližně týden snaží do obchodů přivést i Pařížany, a především Pařížanky. Jejich menší zájem o módní zboží poznamenal už slevy lednové.

"Dříve slevy začínaly pozvolna, nejprve o 25 až 30 procent, a teprve ve druhé vlně dosahovaly 50 i 70 procent. Ale letos začaly zostra, rovnou 50 procent. Přesto obchody zely prázdnotou a obchodníci si stěžovali, že málo prodali," konstatovala česká rodačka Dagmar Doppia, která ve francouzské metropoli žije od roku 1971.

U těchto dívek a žen agentura Reuters částku denního výdělku nezveřejnila. Snímek byl pořízen na MDŽ na módní přehlídce francouzského návrháře Christiana Lacroixe. Ukázal, co budou ženy nosit na podzim a v zimě 2009/10.
U těchto dívek a žen agentura Reuters částku denního výdělku nezveřejnila. Snímek byl pořízen na MDŽ na módní přehlídce francouzského návrháře Christiana Lacroixe. Ukázal, co budou ženy nosit na podzim a v zimě 2009/10. | Foto: Reuters

Sotva butiky i řetězce představily novou jarní kolekci, přicházejí s dalšími nabídkami. V některých obchodech jsou odstupňované slevy na část oblečení, jinde se mimořádná sleva vztahuje i na jarní kolekci. A obchodníci se snaží k nákupu nalákat své stálé zákazníky.

"Existují takzvané soukromé slevy. Ty nabízejí obchody pravidelným zákazníkům vždy před vypuknutím sezónních výprodejů. Obvykle tedy v prosinci a v červnu. Ale tento týden jsem dostala tři pozvánky na soukromé slevy ve výši 25 procent. Dost mě to překvapilo," dodala Doppia.

Česko: slevy jsou, ale ne mimořádné

Podobně výhodné nabídky je možné najít i v tuzemských nákupních centrech. Rozhodně však svou výší ani rozsahem nemohou konkurovat těm v Londýně. Svým stylem mají mnohem blíže k taktice pařížských obchodníků.

"Některé z našich značek nabízejí momentálně slevy ve výši 20 až 70 procent na módu, šperky, kosmetiku i služby. Naši nájemci jsou však podobně aktivní v průběhu celého roku a stále přichází s jednorázovými slevami i nabídkami," uvedla Iva Pipotová, marketingová ředitelka pražského centra Palladium.

Pražská pobočka Debenhams od soboty nabídne jarní slevu ve výši 30 procent na vybrané zboží z aktuální kolekce. Obchodní dům inzeruje tuto nabídku jako začátek sezónních slev na jarní a letní kolekci.

A mírně snížené ceny se sloganem Jaro nemusí být drahé nabízí i brněnské Olympia centrum. "Díky slevovým kupónům návštěvníci u vybraných obchodníků dostanou 20% slevu. Cílem této kampaně je v lidech podpořit nákupní náladu," uvedl Stanislav Podroužek, marketingový manažer centra.

A jedním dechem upozornil, že obchodníci nepociťují pokles zájmu nakupujících. Jarní kampaň by mu měla spíš předejít. Podobně hovoří i zástupci dalších obchodních center v Česku.

 

Právě se děje

Další zprávy