Brno - Připravovaná trasa dálnice R43 přes Brno není závazně schválena v územním plánu, a otevírá se tak cesta pro to, aby tato silnice přes město nevedla.
Ministerstvo pro místní rozvoj tak definitivně rozetlo několik let trvající spor o to, zda je trasa připravované čtyřproudé rychlostní komunikace R43 skutečně závazně zapsána a schválena v územním plánu. Bez schválení trasy silnice v územním plánu není možné na přípravě její výstavby pracovat.
Ve hře jsou varianty mimo město
"Koridor komunikace R43/D43 není obsažen v závazné části územního plánu velkého územního celku Brněnské sídelní regionální aglomerace," uvedl ve své odpovědi náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Pávek. Ani to, že trasa přes Brno je uvedena v nezávazné části územního plánu, podle ministerstva na věci nic nemění.
Tato část totiž ztratila od začátku ledna letošního roku s účinností nového stavebního zákona platnost. Pávek uvedl, že stanovisko ministerstva je konečné, na další žádosti o prošetření už ministerstvo reagovat nebude. Brno tak teď může podle náměstka primátora Martina Andera připravit, posuzovat a veřejně projednávat třetí variantu konceptu územního plánu bez silnice R43 na území města.
"Bez předsudků musí být posuzována také varianta skutečného obchvatu Brna pro kamionovou dopravu Boskovickou brázdou," uvedl Ander. Definitivní boj o trasu silnice se tak strhne při schvalování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, která musí být schválena do konce roku 2009. Kraj totiž na rozdíl od města tvrdí, že dálnice přes Brno je nejvýhodnější a na vedení silnice mimo město a přes Boskovickou brázdu nemá cenu pracovat.
Petice kvůli Bystrci
"Není to nejoptimálnější varianta z dopravního hlediska. Předpokládám, že silnice jsou tu od toho, aby po nich auta jezdila," řekla už dříve krajská radní Anna Procházková. Silnice R43 je jednou z nejkontroverznějších staveb v zemi, jenom petici proti jejímu vedení přes sídliště Bystrc podepsalo přes třicet tisíc lidí, šlo o největší petiční akci v Česku týkající se dopravní infrastruktury.
Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice R43 měla být dokončena v roce 2013. Vybudování jejího brněnského úseku, který se měl začít stavět jako jeden z prvních, však už má zpoždění. Silnice, která má spojit Brno a Pardubický kraj, se proto začne budovat v úseku Kuřim-Boskovice. Ředitelství silnic a dálnic už kvůli tomu upravilo investiční plán.