Když se lidé z nevládní organizace Transparency International chtěli dozvědět, jaké zakázky a za kolik zadávají v Brně firmy vlastněné městem, neuspěli a žádnou odpověď nedostali.
V Liberci se dokonce od zástupců městského dopravního podniku dozvěděli, že jde o údaje podléhající obchodnímu tajemství.
Jenom o trochu lepší byla situace v Ostravě, kde ze dvanácti obchodních společností svoje odpovědi poslalo pouze šest.
Úplnou výjimkou pak byl Hradec Králové. Tamní radnice poskytla informace o penězích, které město vydalo ve veřejných výběrových řízeních. Hradec tyto peníze poskytoval čtyřem městským akciovým společnostem. Z dat vyplývá, že firmy za posledních pět let rozdělily zakázky za 150 milionů korun.
"Velké zakázky financované z veřejných peněz rozdělují především dopravní podniky. Jejich zástupci se ovšem vymlouvají, že podle zákona nemusí informace zveřejňovat. Jediným řešením je změna zákona. Do něj se jasně napíše, kdo informace zveřejňovat zkrátka musí. A městské firmy by tam rozhodně měly být," řekl David Ondráčka z Transparency International.
Pražský dopravní podnik, který dostává miliardové dotace z veřejných rozpočtů, se dokonce kvůli neochotě sdělovat informace dostal mezi nominované do soutěže Otevřeno x Zavřeno. V té se hodnotí ochota úřadů sdělovat informace.
"Jsme akciová společnost, na nás se vztahuje obchodní zákoník, nejsme povinni informovat jako normální úřady," řekla k nominaci a třetímu místu mezi nevstřícnými úřady mluvčí Pražského dopravního podniku Michaela Kuchařová.
Ani odvoláním na obchodní tajemství by se však firmy neměly bránit.
Alespoň podle nedávného verdiktu Nejvyššího správního soudu. Ten projednával tajení informací o smlouvách na výstavbu dálnice D47. Shledal, že kvůli ochraně obchodního tajemství nelze zatajit informace o ceně, která je hrazena z veřejných rozpočtů.