Měřeno Big Macem je v Česku o třetinu dráž než v Polsku

Ekonomika Ekonomika
21. 7. 2009 15:10
Největší obětí krize mezi středoevropskými měnami je polský zlotý
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Sousední Polsko je díky krizi levnější. Ukazují to alespoň data o vývoji cen hamburgerů Big Mac v dolarech, který dává dohromady již po dvě desetiletí britský týdeník Economist.

Z údajů zveřejněných v posledním čísle tohoto týdeníku totiž vyplývá, že zatímco ještě před dvěma lety byly (měřeno cenami Big Maců) v Česku a Polsku ceny srovnatelné, dnes je polská cenová hladina o třetinu nižší.

Za cenovým veletočem ve střední Evropě přitom podle analytika Jana Čermáka z ČSOB stojí oslabení zlotého, který oproti hlavním měnám (euru, resp. dolaru) oslabil během krize daleko více než koruna. "Slabý zlotý tak relativně více stlačil cenovou hladinu," dodal analytik.

Hamburger v Polsku nyní v přepočtu stojí 2,41 dolaru. Big Mac v Česku 3,64 dolaru.

Nejlevnější je Big Mac v Hong Kongu

Vůbec nejlevnější Big Mac se prodává v Hong Kongu (1,72 dolaru), Číně, na Srí Lance a na Ukrajině (1,83 dolaru). Tam je dvakrát levnější než ve Spojených státech.

Naopak nejdražší Big Mac je k dostání v Norsku, a to za 6,15 dolaru. Hamburger od McDonald's je ve Švýcarsku 1,6krát dražší než v USA a například 1,5krát dražší než v Dánsku.

The Economist svůj celosvětový přehled cen hamburgerů Big Mac provádí použitím takzvaného zákona parity kupní síly. Podle něj, není-li možné provádět jednoduchou arbitráž, měly by být ceny identických výrobků všude stejné.

Jedním z důležitých teoretických argumentů, proč by ceny hamburgerů neměly být celosvětově shodné, je tzv. Ballassa-Samuelsonův efekt. Ten říká, že vzhledem k různé úrovni produktivity a tudíž i mezd mohou být i ceny rozdílné, tj. v bohatších zemích vyšší a naopak.

 

Právě se děje

Další zprávy