Majitel Makra špatně platí ženy, obvinil řetězec Oxfam

Tomáš Fránek
10. 5. 2010 8:11
Třetí největší řetězec na světě, společnost Metro, podle neziskových sdružení znevýhodňuje ženy v Indii
Zakaznická karta Makro
Zakaznická karta Makro | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Berlín - Po diskontním řetězci Lidl, který musel stáhnou svoji reklamu propagující dobré zacházení s dělníky v továrnách Bangladéši, musí podobný problém řešit i další prodejce, který působí také v Česku.

Třetí největší síť obchodů na světě, společnost Metro, diskriminaci oficiálně popírá, podle humanitární organizace Oxfam nicméně firma platí ženy ve svých indických dodavatelských zemědělských firmách "velmi mizerně". Navíc údajně lidem brání ve vytváření odborů.

Metro v České republice provozuje síť obchodů Makro.

Ženy jsou na tom hůře jak muži

Podle studie Oxfamu dostávají ženy pracující pro Metro v Indii za deseti až dvanáctihodinové směny jenom 85 centů.

"Vydělávají o padesát procent méně než muži. Navíc nemají proplácené přesčasy, zaměstnavatelé jim brání také v tom, aby mohly mít odbory," uvedlo sdružení.

Metro obvinění odmítá. Podle prohlášení firmy dostávají lidé v Indii pracující pro Metro vyšší ceny než je na místním trhu obvyklé. A vytváření odborů firma nebrání.

"Možnosti sdružovat se v odborech jsou v našich velkoobchodech neomezené," uvedla firma v prohlášení.

Německý obchodní řetězec Metro zvýšil zisk za první čtvrtletí o 55,9 procenta na 136 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun). V České republice provozuje velkoobchody Makro.

Metro je třetí největší maloobchodní řetězec na světě. Před ním jsou americký Wal-Mart a francouzský Carrefour.

Lidl ustoupil

Do podobných problémů se dostal v minulých týdnech také diskontní řetězec Lidl.

Spotřebitelské sdružení zjistily, že oblečení - které je k dostání také v českých prodejnách Lidl - šijí těžce vykořisťované dělnice v Bangladéši. Vážné porušování elementárních práv prokázaly nejméně ve čtyřech tamních továrnách.

Lidl přitom v propagačních letacích tvrdil, že se může zaručit za slušné jednání s dělníky šijícími oblečení.
V žalobě spolky uvedly, že pracovní doba v továrnách v Bangladéši je podstatně delší než povolených 48 hodin týdně - místy až 80 hodin.

Po jednání se spotřebitelskými sdruženými se zástupci Lidlu rozhodli, že reklamní kampaň ukončí. "Lidl stáhl reklamu," potvrdil zástupce spotřebitelských sdružení Günter Hörmann.

 

 

Právě se děje

Další zprávy