Lyžařským střediskům u nás chybí obchody i služby

Veronika Skálová Veronika Skálová
12. 1. 2012 15:25
Obchodníkům se do horských středisek nechce
Podmínky pro lyžaře se sice zlepšují, ale ve střediscích chybí nabídka obchodů i služeb.
Podmínky pro lyžaře se sice zlepšují, ale ve střediscích chybí nabídka obchodů i služeb. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Koupit si na dovolené na českých horách knížku, hračku pro potomka nebo třeba nový svetr místo toho, který zůstal doma? Pokud nebudete chtít cestovat do nejbližšího velkého města, pak nejspíš neuspějete.

Jak v analýze zjistila mezinárodní poradenská společnost DTZ, česká a moravská lyžařská střediska zajímají pouze provozovatele restaurací a bister, lékáren a lékařských center, prodejce suvenýrů, skla a sportovního vybavení.

"Pro analýzu jsme se inspirovali situací v německých, francouzských a rakouských Alpách, ale i v Tatrách. Každý, kdo tato střediska navštívil, potvrdí koncentraci sportovních, oděvních, kosmetických a dalších značek. Zdrženlivost tuzemských maloobchodníků nás překvapila," uvedla Lenka Vodrážková, vedoucí oddělení Property Managementu DTZ.

České hory zaostávají i ve službách

Pro stálé obyvatele horských středisek je jistě dobrá zpráva, že právě místní v nich drží nejvyšší podíl na maloobchodním trhu. Podnikat na místech, kde hlavní sezona trvá maximálně tři měsíce v roce a ještě je závislá na počasí i přízni návštěvníků jistě není úplně snadné.

Pro turisty, kteří na hory přijíždí strávit týden dovolené, to ale znamená omezené možnosti nákupů i služeb. Kromě nepotravinářského zboží v drtivé většině středisek chybí i větší prodejna potravin. Přitom poptávka v těchto lokalitách podle DTZ nechybí.

"Je třeba si uvědomit, že i když v návštěvách hor převládají krátkodobé, jednorázové pobyty, je velmi početná skupina bonitních klientů nejen z Česka, kteří na horách tráví volný čas. A k tomu patří i knihy, móda, hračky a další sortiment. Nevyjímaje zázemí pro podnikatele," doplňuje Lenka Vodrážková.

Experti z oblasti turistického ruchu také opakovaně upozorňují, že i když podmínky pro lyžování se díky investicím zlepšují, ceny za skipasy díky tomu rostou, ale v areálech zcela chybí doplňkové služby či možnost jiného než lyžařského vyžití. Čeští lyžaři jsou zase rok od roku náročnější právě na doplňkové služby středisek.

 

Právě se děje

Další zprávy