Lufthansa dostala první superjumbo. O tři roky později

Petr Jemelka Petr Jemelka
19. 5. 2010 17:01
Airbus A380 je největším a prý nejekologičtějším dopravním letounem na světě
Na ilustračním snímku vidíte Airbus A380 společnosti Lufthansa
Na ilustračním snímku vidíte Airbus A380 společnosti Lufthansa | Foto: Reuters

Berlín - Německá Lufthansa konečně obdržela první Airbus A380 přezdívaný superjumbo. Na dvě paluby největšího dopravního letounu na světě se vejde 555 cestujících. Ekonomická verze pojme dokonce 853 pasažéřů.

Největší německé aerolinky na superjumbo čekaly o tři roky déle, než bylo s Airbusem původně dohodnuto.

Celkem by jich měl výrobce dodat patnáct, ale dodávky ostatních letounů se mohou také zpozdit. Výroba totiž trvá déle, než konstruktéři předpokládali. 

„Airbus je hrdý na to, že může předat nejmodernější a nejekologičtější letadlo na světě," pronesl při slavnostní předávce v Hamburku Thomas Enders, výkonný ředitel franouczsko-německého výrobce letadel.

Doma bude ve Frankfurtu

Prvním cílem nového letounu A380 bude největší německé letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, kde bude na palubu pozváno pět stovek vybraných hostů a letoun bude slavnostně pojmenován právě po letišti ve Frankfurtu, které se zároveň stane jeho domovským vzdušným přístavem.

První  dálkový let německého superjumba se zřejmě uskuteční 6. června, kdy má dopravit německou fotbalovou reprezentaci do dějiště mistrovství světa v Jižní Africe. Do běžného provozu na lince Frankfurt - Tokio chce Lufthansa A380 zapojit 11. června. 

Další tři superjumba, které mají německé aerolinky dostat ještě v průběhu roku, budou podle vyjádření společnosti lítat na lince mezi Johanesburgem a Pekingem.

Francouzské národní aerolinky Air France dostaly svůj první Airbus A380 už v listopadu minulého roku a v současné době už v jejich barvách létají tři superjumba.

Zelený letoun?

Podle Airbusu je A380, jehož standardní cena je 300 milionů eur (přibližně 7,7 miliard korun), nejekologičtějším letounem na světě, protože jeho schopnost přepravit na jednou 550 respektive 800 pasažérů jej dělá nejekonomičtějším letounem (z hlediska nákladů na jednoho pasažéra). A380 totiž má o něco nižší spotřebu, než konkurenční Boeing 747-8.

Kritici, nejen z řad Boeingu, na druhou stranu oponují tím, že by tyto výroky byly pravdivé pouze tehdy, pokud by se pokaždé podařilo letoun plně obsadit.

Kromě Air France a Lufthansy už létají A380 také ve službách Singapore Airlines, Emirates a Qantas.

Třiasedmdesát metrů dlouhý a přes čtyřiadvacet metrů vysoký superjumbo dolétne až 14 450 kilometrů a to maximální rychlostí 1062 kilometrů za hodinu. Historicky první let se uskutečnil 27. dubna 2005.

 

Právě se děje

Další zprávy