Lidé v krizi na víno nezanevřeli. Raději však pijí doma

Veronika Skálová Veronika Skálová
11. 3. 2010 16:24
Jednotlivci nakupovali vína loni víc než dřív. Méně kupovaly restaurace a firmy.
Svatomartinská vína byla geniálním marketingovým tahem. Lidé si je za pět let zamilovali.
Svatomartinská vína byla geniálním marketingovým tahem. Lidé si je za pět let zamilovali. | Foto: Veronika Skálová

Brno - Jsou lidé zdecimovaní krizí natolik, že pokud kupují víno, tak maximálně to nejlevnější v krabici? V České republice jich nejspíš mnoho nebude.

Moravští vinaři se shodují - ano, lidé dávají přednost o něco levnějším druhům, ale ze svých požadavků slevili loni jen mírně. Nejčastěji kupují lahve spadající do střední kategorie, tedy do 100 korun za láhev s objemem 0,7 litru. Dražší si dopřávali o něco méně.

"Celkově jsme v prodeji vína zaznamenali nárůst. Především díky tomu, že se snížila průměrná cena výrobku. V kategorii 80 až 100 korun za lahev byly vidět významné nárůsty. Výmluvné je i to, že ačkoliv objem prodaného vína stoupl, tržby byly o něco málo nižší než v předchozím roce," poznamenal ředitel společnosti Vinné sklepy Valtice Marek Šťastný.

Žádný z velkých vinařských podniků neoznámil vyšší pokles prodeje než 10 procent, naopak časté jsou i mírné růsty. A největší "vinu" na propadech nenesli zákazníci, kteří nakupují přímo u vinařů nebo v supermarketech, ale hotely a restaurace.

"Pokud lidé chodili do restaurací o 30 procent méně než o rok dřív, podepsalo se to logicky na odběrech vína. Ale na druhou stranu to mnozí vyrovnali tím, že to, co nevypili v restauraci, si koupili v supermarketu na konzumaci doma," upozornil ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

A vinařské podniky to potvrzují. Přestože většina z nich pocítila pokles odběru z gastronomie, mnoho firem meziročně prodej zvýšilo právě díky tomuto odbytu.

Potíže byly spíš s firmami

Kromě gastronomie byl vliv krize vidět také u podnikových klientů. Tedy u firem, které nejvíce vína nakupují před vánočními svátky a rozdávají jej jako dárky svým klientům nebo zaměstnancům.

"Takovíto odběratelé letos brali buďto menší objem, nebo nakupovali levnější vína než v minulosti," podotkl obchodní ředitel Templářských sklepů Čejkovice Lukáš Lukáš.

Některé firmy však dokázaly vinařům život slušně zkomplikovat. Zvlášť těm menším, jako je Rodinné vinařství Pavla Bindera.

"Krom toho, že firmy braly loni levnější vína, se zhoršila i platební morálka. Setkali jsme se s tím, že jsme před koncem roku zavezli víno, ale zakázka stále není zaplacená. Tvrdí nám, že je krize a jim samotným se opožďují platby a tak nám nemohou zaplatit," konstatoval Pavel Binder, jehož vína získala řadu mezinárodních ocenění.

 

Právě se děje

Další zprávy