Praha - Není čas na hrdinství, v záchraně Českých aerolinií je třeba jednat rychle. Tak to vidí krizoví manažeři, které do dozorčí rady letecké společnosti vyslal hlavní vlastník - tedy stát.
Pokud se nepodaří firmu privatizovat, musí nastoupit vlastní restrukturalizační plán, který právě noví dozorci připravují. Deník Aktuálně.cz zná první obrysy záchranného plánu.
Čtěte také:
Exkluzivně: Záchrana ČSA má přijít přes letiště
Jednou z "obětí" restrukturalizace by měly být i kolektivní smlouvy, zajišťující zaměstnancům růst platů či rozsáhlé benefity. Kolektivní smlouvy jsou platné až do konce příštího roku. Odbory ale budou muset přistoupit na jejich úpravu, aby byla firma schopna přežít.
Odbory jsou pro
"Budeme s odbory teprve jednat. Ale už nyní je jasné, že nemůžeme projednat kompletní změnu kolektivních smluv. Je to devět různých obsáhlých dokumentů a v této době krize je nelze měnit paragraf po paragrafu. Řešením může být, že se některá ujednání prostě změní v nějakou jednoduchou obecně platnou konstrukci," vysvětlil Aktuálně.cz nový šéf dozorčí rady Václav Novák z manažerské společnosti M.L. Moran.
Odbory počítají s tím, že v rámci úspory personálních nákladů, které firma nutně potřebuje, budou muset ustoupit z pozic vyjednaných v kolektivních smlouvách. "Počítáme s tím, že se budou muset kolektivní smlouvy upravit. Není zapotřebí je přejednávat celé. Právně nejčistší cestou je zřejmě dodatek ke kolektivním smlouvám. O jeho znění budeme jednat v příštích týdnech," sdělil Aktuálně.cz šéf odborů pilotů Filip Gaspar.
Ostatně kolektivní smlouvy by se dostaly zřejmě do středu zájmu i případného nového vlastníka. Jediným zájemcem v probíhající privatizaci je Unimex Group v konsorciu s Travel Servicem. Své plány ale poodhalit nechce. "Kolektivní smlouvy jsou komplexní problém, který s vámi po telefonu řešit nebudu. My podáme ke 30. září závaznou nabídku a do té doby nebudu ČSA nijak komentovat," odmítl schůzku s Aktuálně.cz Jiří Šimáně, šéf Unimexu.
Propouštění již začalo
Odbory vědí, že škrtů je třeba. Předložily dokonce vlastní plán restrukturalizace, který s propouštěním počítá. Má být především konkurencí úsporným opatřením, které navrhlo současné vedení aerolinií v čele s prezidentem Radomírem Lašákem. Ta počítají s propuštěním 860 zaměstnanců. Krom toho se mají snížit platy a prodat některá letadla z padesátičlenné flotily.
Zaměstnanci ale tento plán odmítli, i když Lašák za jejich souhlas nabídl svou vlastní rezignaci, po níž odbory volaly. V této chvíli naopak podle informací Aktuálně.cz odejít nehodlá. A to přesto, že se v médiích již čile diskutuje o jeho nástupci. Padla jména například jednoho z jeho předchůdců Antonína Jakubšeho nebo náměstka na ministerstvu dopravy Romana Kramaříka.
Ani noví dozorci s výměnou vedení nyní nepočítají. "Nemohu říct, že se tak nikdy nestane. Ale není to pro nás na pořadu dne. Pro nás je současné vedení cenné v tom, že se stará o provozní věci a my se můžeme věnovat přípravě restrukturalizačního plánu. My nejsme nějakou trestnou výpravou," uvedl Novák.
Propouštění ale přesto, že ani plán vedení, ani zaměstnanců zatím nová dozorčí rada neprojednala, začalo. Podle informací Aktuálně.cz je jeho konečným cílem právě číslo 860 propuštěných, jak naplánovali Lašákovi lidé.
"My tento proces nebrzdíme. Na příští dozorčí radě se ukáže, zda proběhne restrukturalizace, nebo přijde nový vlastník. My sami vypočítáme svá čísla, která se propouštění týkají. A třeba se ukáže, že bude potřeba propustit ještě více lidí. Proto je dobré nečekat a začít s tím hned," komentoval probíhající rozdávání výpovědí Novák.