Podalo totiž žalobu na slovenskou společnost Sky Europe, která patří ke třem aeroliniím, které mají v Praze základnu. Podle sdružení klame firma zákazníky tím, že inzeruje cenu letenky mínus deset korun. Co však zákazník již z reklamy neví, je, že si několik stovek připlatí, a to za servisní letištní taxy.
Nízkonákladový dopravce SkyEurope rozjel unikátní akci... |
A to je hlavní důvod, proč se SOS rozhodlo jednat. SkyEurope se podle nich tímto dopouští klamání spotřebitelů.
"Tyto povinné poplatky, jejichž výši se cestující dozví až při rezervaci letu, představují provozní náklady žalovaného, které mu vznikají v souvislosti s poskytnutím služby, a nikoliv náklady cestujících na dodatečné služby," uvádí SOS.
"Nerozumíme tomu, proč si SOS vybralo právě naši společnost. Inzerujeme úplně stejným způsobem jako ostatní aerolinky," tvrdí zástupce SkyEurope Jan Čamek.
Běžná praxe
Uvedená praxe se k nelibosti spotřebitelů stala v České republice standardem. Obdobným způsobem jednají všechny velké letecké společnosti a v návaznosti na ně cestovní kanceláře.
"Ačkoliv se reklama leteckých společností soustředí na sdělení cen, spotřebitelé nejsou schopni ceny na jejím základě porovnat, protože se nejedná o ceny reálné," říká právník GARDE-EPS Filip Gregor, který s SOS spolupracuje.
"Spotřebitelé tak mohou být oklamáni ohledně výhodnosti nabídky jedné letecké společnosti vůči jiným, ale i obecně o výhodnosti letecké přepravy vůči jiným druhům přepravy, jako je železniční, autobusová, kde se námi napadaná praxe nevyskytuje," dodává.
Proti tomu se ale SkyEurope brání. Tvrdí, že se chová zcela dle regulí, zákona a dobrých mravů.
"My jsme na český trh vstoupili v dubnu tohoto roku a pouze jsme se přizpůsobili zvyklostem, které zde byly už mnoho let. Tedy stejně jako ostatní inzerujeme ceny bez poplatků a jednosměrné," dodává Jan Čamek.
Jeden za všechny
Proč si ale Sdružení obrany spotřebitelů vybralo právě a pouze SkyEurope, když samo tvrdí, že tato praxe je běžná u většiny dopravců?
"Společnost SkyEurope jsme pro žalobu zvolili jednak proto, že její marketingová strategie je na popisované praxi plně postavena, a dále proto, že ze všech leteckých dopravců operujících na našem území působí její reklama jednoznačně nejagresivněji," uvádí Ivana Picková, tisková mluvčí SOS.
Pokud by žaloba proti SkyEurope SOS vyšla, byl by to precedens, který by sdružení použilo i proti ostatním dopravcům.
"Se Sdružením na obranu spotřebitele jsme vedli diskuse a jsme přístupni dalším jednáním. Nicméně žalob se neobáváme, protože dodržujeme platnou českou legislativu," uvedla mluvčí největšího českého leteckého dopravce Českých aerolinií Daniela Hupáková s tím, že zákazník se koncovou cenu letenky dozví už na stránkách ČSA, kde si ji objednává, nebo přímo na prodejním místě. "Navíc ČSA nikde ceny letenek neinzerují," dodala
"V zemích kde uvádění koncové ceny letenky požadují, tak činíme," řekla. Jde například o USA, Kanadu, Velkou Británii, Irsko, skandinávské země či Belgii.
Kdo začne
Lidé z oboru tvrdí, že žádné z aerolinií nechtějí být těmi prvními, které by uváděly kompletní cenu, protože by pak neobstály v tvrdé konkurenci. Dá se ovšem čekat, že brzy dojde k harmonizaci práva v rámci Evropské unie, a bude tak třeba inzerovat kompletní cenu všude.
"Například ve Francii je situace jiná, tam uvádíme ceny kompletní i s poplatky, neboť je to tam zvykem. Pokud bychom byli jediní, kdo to udělá v Česku, byli bychom velmi znevýhodněni v konkurenčním boji," uvádí Jan Čamek ze SkyEurope.