Ženeva - Letecké společnosti čeká náročný rok. Jejich zisky by se měly v roce 2012 ve srovnání s letoškem snížit zhruba o polovinu. Informovalo o tom Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které zastupuje na 240 aerolinek. Ty zajišťují 84 procent veškeré letecké dopravy ve světě.
Za propadem zisků má stát především dluhová krize v Evropě, uvedla ve středu IATA. "Největším rizikem jsou ekonomické nepokoje spojené s neúspěšnými pokusy vyřešit problémy eurozóny," uvádí generální ředitel IATA Tony Tyler.
Ztráty čekají hlavně Evropu
Očekávaný zisk pro příští rok asociace snížila ze 4,9 miliardy dolarů (zhruba 93 miliard Kč) na 3,5 miliardy dolarů (66,3 miliardy Kč).
IATA bere ale v úvahu i možnost, že Evropě vypukne plnohodnotná bankovní krize a recese. A podle tohoto nejhoršího scénáře by letečtí dopravci mohli skončit ve ztrátě, která bude vyšší než 8 miliard dolarů (151,6 miliardy Kč). To by bylo nejvíce od roku 2008, kdy světová finanční krize vypukla.
Největší propad by v tomto případě příslušel evropským společnostem, které mohou vykázat ztrátu až 4,4 miliardy dolarů, následovat má Severní Amerika se ztrátami 1,8 miliardy dolarů. V případě, že bude platit pouze umírněný scénář, by evropští dopravci ztratili 600 milionů dolarů.
Tahounem je východní Asie
IATA rovněž uvedla, že vyhlídky pro letošní rok zůstanou nezměněné. Aerolinky, které asociace sdružuje, mají za rok 2011 vydělat 6,9 miliardy dolarů (přibližně 131 miliard Kč).
Jak ale zdůrazňuje, rozdíly mezi jednotlivými regiony se prohlubují. Nejdynamičtější mají být výsledky aerolinek ve východní Asii a Pacifiku, u kterých IATA očekává zisk ve výši 3,3 miliardy dolarů. Evropští přepravci by měli přispět pouze jednou miliardou dolarů.
Při hodnocení situace v Evropské měnové unii se IATA odvolává na aktuální ekonomický výhled OECD. Organizace pro hospodářskou obnovu a rozvoj na konci listopadu snížila očekávaný růst HDP svých 34 členů z 2,3 procenta na 1,6 procenta. Ekonomika EU by přitom v příštím roce měla růst o 0,2 procenta namísto plánovaných dvou procent.