Lednové slevy zabraly. Češi utráceli víc, než se čekalo

ČTK ČTK
15. 3. 2012 9:25
Maloobchodní tržby v lednu meziročně stouply o 1,3 procenta
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Albert

Praha - Maloobchodní tržby bez sezonního očistění v Česku v lednu meziročně stouply o 1,3 procenta po prosincovém růstu o 1,6 procenta.

Výsledek byl ovlivněn zejména zvýšeným prodejem nepotravinářského zboží, pohonných hmot a motorových vozidel. Částečně se projevil také vyšší počet pracovních dní. Opačně působil pokles prodeje potravin, uvedl Český statistický úřad.

Po očištění o sezonní vlivy a pracovní dny tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v lednu reálně meziměsíčně stagnovaly a meziročně očištěné pouze o pracovní dny klesly o půl procenta.

Podle analytika Raiffeisenbank Pavla Mertlíka maloobchodní tržby stejně jako v prosinci překvapily rychlejším růstem. "Nad rámec našeho očekávání rostly rychleji prodeje nepotravinářského zboží. Lednové slevy zřejmě zabraly více, než jsme si dovedli představit," uvedl.

Domácnosti dál šetří

Vyhlídky na letošek ale příliš růžové nejsou a budoucí vývoj zůstává velmi nejistý, podotkl Miroslav Frayer z investičního bankovnictví Komerční banky. "Nepříznivá situace na trhu práce, pokles reálných mezd či vládní opatření na snižování deficitu útratám domácností rozhodně nenahrává," dodal. Po loňském růstu maloobchodních tržeb o 1,9 procenta předpověděl pro letošek propad o 1,9 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se podle statistiků snížily reálně meziměsíčně o 0,8 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,6 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,5 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 1,3 procenta a za opravy o 2,6 procenta.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezonně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny stagnovaly. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,2 procenta, v tom za prodej pohonných hmot o 4,8 procenta a nepotravinářské zboží o 3,4 procenta, za prodej potravin naopak klesly o 3,2 procenta.

Roste prodej přes internet

Růst vykázaly všechny hlavní druhy nepotravinářského zboží. Nejvíce stoupl prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 9,1 procenta, dále prodej počítačového a komunikačního zařízení o 8,7 procenta, textilu a obuvi o 7,5 procenta, výrobků pro kulturu a rekreaci o 5,6 procenta, výrobků pro domácnost o 1,8 procenta, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 1,5 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 1,1 procenta. Pokles zaznamenal pouze prodej potravin, a to jak v nespecializovaných tak i specializovaných obchodech.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku činil 101,8 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.

Podle údajů zveřejněných Eurostatem se letos v lednu sezonně očištěné tržby v maloobchodě v evropské sedmadvacítce zvýšily reálně meziměsíčně o 0,4 procenta, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 0,7 procenta. Nejrychleji rostly tržby v Litvě o 17 procent, v Lotyšsku o 16,6 procenta a v Rumunsku o 10,2 procenta. Nejvýrazněji se naopak snížily v Portugalsku o 8,7 procenta, na Maltě o 5,7 procenta a v Bulharsku o 2,6 procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy