Kutilové a zahrádkáři nepolevují, utráceli rekordně

Veronika Skálová Veronika Skálová
28. 5. 2009 23:48
Hobbymarkety si vloni díky kutilům naplnily pokladny skoro 30 miliardami korun.
Kutilové a zahrádkáři utrácejí v hobbymarketech stále víc.
Kutilové a zahrádkáři utrácejí v hobbymarketech stále víc. | Foto: Hornbach

Brno - Zlaté české ručičky přinesly hobbymarketům v republice loni tolik peněz, že jejich tržby vyletěly na rekordní úroveň. Ani dvacet let po sametové revoluci Čechy jejich kutilství neopustilo.

Péče o vlastní zahradu, menší i větší úpravy domu nebo bytu ve vlastní režii, přivádí do marketů, nabízejících potřeby pro kutily, zahrádkáře i řemeslníky pravidelně víc než polovinu obyvatel Česka. Alespoň to tvrdili společnosti Incoma Research ve tři roky starém průzkumu.

A na hobbymarkety nezanevřeli Češi ani vloni. Ve sto třinácti provozovnách pěti největších kutilských řetězců utratili dohromady 29,8 miliardy korun. To znamená roční zvýšení o 4,5 miliardy korun. O rok dřív přitom tržby narostly při srovnatelném počtu prodejen o pouhých 1,5 miliardy.

"Nejvíce se tržby zvýšily společnosti Baumax, a to o 1,7 miliardy korun. Naopak podle našich odhadů vůbec nerostly u Mounfieldu, kde se udržely na úrovni roku 2007. U řady řetězců jsou tržby pouhým odhadem, protože společnosti tyto údaje neposkytují," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která sestavuje řebříček 50 největších řetězců v republice.

O první příčku se Baumax dělí s prodejnami značky Obi, na třetím místě je už tradičně Hornbach, na čtvrtém Mountfield a poslední skončil Bauhaus.

Hobbymarkety v Česku ale bodují i mezi padesáti největšími řetězci podle tržeb. Letos se Obi s Baumaxem dělí o 14 a 15 místo v žebříčku, který vede kolos Tesco spolu s dalšími řetězci prodávajícími průřez spotřebitelským sortimentem.

Krize kutilství svědčí

Hobbymarkety se nejspíš nemusí bát ani důsledků hospodářské krize. Drahé přístroje sice nejspíš tak docela na dračku nepůjdou, zato lidé podle odborníků víc řeší úpravy a opravy vlastního domu nebo bytu vlastními silami.

Základní nářadí a potřeby tedy půjdou na odbyt i nadále. Právě nářadí, nástroje a železářské zboží přichází hledat mezi regály hobbymarketů lidé nejčastěji. Na druhém místě jsou zahradnické potřeby a na třetím stavebniny.

 

Právě se děje

Další zprávy