Krize nekrize, za splnění snů Češi rádi zaplatí

Veronika Skálová Radek Pecák Veronika Skálová, Radek Pecák
11. 3. 2010 7:37
Žádné problémy dosud nepocítil například prodejce vozů Ferrari
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Nezaměstnanost stoupá a stále více lidí má hluboko do kapsy. Přesto jsou obory a firmy, které si na současné období nemohou sledovat.

Týká se to například prodejců luxusních automobilových značek nebo pořadatelů ojedinělých kulturních akcí či show.

"Skutečně zájem o naše vozy neklesal ani v minulém roce a zdá se, že i letošní kvóta, kterou nám přidělila italská továrna, bude vyčerpána," řekl Aktuálně.cz manažer českého zastoupení Ferrari Jiří Rozkošný.

Vysvětluje si to několika faktory. "Loni jsme ještě prodávali vozy, které si zákazníci objednali ještě před začátkem krize, takže to mohlo být způsobeno i tím," říká opatrně.

Významnějším faktorem ale podle něho je skutečnost, že koupě vozu Ferrari je pro většinu lidí splněním dětského snu, tudíž si na ni peníze dokáží opatřit.

I když Rozkošný tvrdí, že stále ještě není vyloučeno, že nějaký dopad krize pocítí i oni, letos to s velkou pravděpodobností nebude. "Všechny přidělené vozy s dvanáctiválcovými motory pro letošek již jsou závazně objednaná, stejné je to s modelem 458 Italia. Jen několik Californií je ještě možné rezervovat," sdělil.

Lidé si našetří i na podstatně méně nákladnou záležitost než je supersportovní vůz, která však při koupi vstupenek pro více členů rodiny může také výrazně zahýbat rodinným rozpočtem. Řeč je o show Putování s dinosaury, která byla nejúspěšnější akcí v dějinách víceúčelové haly v pražských Vysočanech.

V O2 areně museli kvůli velkému zájmu o vstupenky v únoru dokonce přidávat oproti původnímu plánu ještě jedno představení.

Foto: Bontonfilm

Že si lidé ani v krizi neváhají za kvalitní zážitek připlatit, potvrzují i vyprodané sály na projekce filmů ve 3D verzi. Například veleúspěšný Avatar byl v tomto provedení ve většině multikin vyprodaný, či z velké části obsazený, dlouho dopředu, zatímco na "obyčejnou" verzi bylo možné sehnat vstupenky i těsně před představením.

Přitom vstupenka na 3D projekce je obvykle až o padesát korun dražší než projekce běžná. Pro čtyřčlennou rodinu to může znamenat slušný rozdíl.

Více muziky za méně peněz

Jsou však obory, v nichž nejde pouze o "připlácení za kvalitu". Poměr ceny a kvality je stále důležitější například u přenosných počítačů. Jejich cena se neustále snižuje. Za stejnou cenu jako před rokem lidé očekávají nesrovnatelně kvalitnější přístroj. A tento vývoj bude pokračovat i letos.

"Například oproti loňskému běžnému notebooku budou letošní modely o 30 procent lehčí, tenčí, kompaktnější a díky nízkonapěťovým procesorům vydrží téměř 12 hodin na jedno nabití. Přesto jejich výkon a především cena zůstanou zachovány," upozornil Jan Samko z obchodu s počítači a elektronikou Alza.cz.

O přísnějším posuzování poměru kvalita versus cena leccos vědí i majitelé hotelů a restaurací. "Lidé slyší na kvalitní služby za dobrou cenu. Pokud víte, že v Praze najednou můžete přespat v hotelu za stejnou cenu, za jakou byl nedávno maximálně nocleh na ubytovně, nejspíš si vyberete hotel," konstatuje Václav Stárek, generální sekretář Asociace hotelů a restaurací České republiky.

"Na tapetě" Čechů se však ocitli majitelé restaurací. Lidé jako první škrtli výdaje na cestování a gurmánské zážitky. "Když už se ale lidé rozhodnou někam jet, tak sice využijí last minute nabídky, ale budou chtít veškerý dostupný komfort," dodal Stárek.

 

Právě se děje

Další zprávy