Brno - Nákladních vlaků naložených zbožím na českých kolejích ubývá, krize bere zakázky.
Státní ČD Cargo, dominantní železniční dopravní společnost, nyní eviduje o pět procent menší objem zakázek než ve stejném období loňského roku. Ve výhledu na rok 2009 předpovídá dokonce 11 procent poklesu oproti roku 2007.
"Již v prvním pololetí tohoto roku došlo u nás ke změně předchozího růstového trendu a přepravený objem zboží spíše stagnoval na stejných číslech jako v roce 2007," uvedla Simona Hradilová, tisková mluvčí ČD Cargo.
Dřevo a nakonec auta
Ve druhém pololetí pak začal zájem obchodníků o dopravu po železnici klesat. Nejprve pocítilo Cargo příznaky krize v poklesu vývozu dřeva. Následoval úbytek zakázek na přepravu železa, oceli, strojírenských výrobků, automobilů a jejich komponent.
"I přes tento i další předpokládaný pokles objemů přeprav, problémy s cenami energií a pohybem kurzu koruny počítáme letos s kladným výsledkem hospodaření ve výši 650 milionů korun," dodala Hradilová.
V ČD Cargo navíc začne druhá vlna propouštění. Společnost prošla v prvním pololetí letošního roku personálním auditem a dosud ji na základě jeho výsledků muselo opustit 200 zaměstnanců z provozu a dalších 120 z administrativy.
Druhá vlna propuštění bude ještě masivnější. Do poloviny příštího roku má ze společnosti odejít dalších 500 lidí, hlavně z řad posunovačů, vlakového doprovodu, vozmistrů a strojvedoucích, ale i z administrativy.
Slovenská firma je na to hůř
"ČD Cargo převzalo od mateřských Českých drah 11 800 zaměstnanců, cílovým stavem je 11 tisíc zaměstnanců. Pro odcházející je připravený vládní sociální program v jehož rámci bylo letos vyplaceno 27 milionů korun," uvedla mluvčí.
V České republice se po dráze přepraví každoročně okolo 90 milionů tun zboží. Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo vznikla k datu 1. prosince 2007. Na novou akciovou společnost přešel majetek v celkové hodnotě přes 9 miliard korun.
Letos v létě ministři dopravy České republiky a Slovenska naplánovali fúzi ČD Cargo s její slovenskou obdobou Cargo Slovakia. Ta se však bude v příštím roce kvůli krizi nejspíš potýkat až se 40 procentním úbytkem zakázek. Slovenský premiér Robert Fico proto společnosti přislíbil finanční pomoc. Odboráři firmy už také vyhlásili stávkovou pohotovost.