Brno - Krásné a křehké zboží putuje z rodinné firmy ve Veselí nad Moravou do celého světa. Manželé Břečkovi už dvacet let vyrábí a prodávají tradiční ručně malované kraslice. V posledních letech i prostřednictvím internetových stránek kraslice.com.
"Klasická kraslice s červenou batikou pochází z nedaleké vesnice Vnorovy. Tam se tím ještě hodně lidí zabývá, technika se dědí z generace na generaci. Já jsem se malování kraslic nikdy moc nevěnovala. Až jsem se provdala za chlapa z Vnorov," směje se Jana Břečková, která je hlavní "výrobní silou" rodinného podniku.
Hlavní sezóna začíná už krátce po letních prázdninách, kdy lidé obvykle nemyslí ještě ani na Vánoce, natož na Velikonoce. Ale nedá se nic dělat. Břečkovi totiž každoročně prodají sedm tisíc kraslic. Mají sice dvanáct externích spolupracovnic, převážně důchodkyní, které ovládají tradiční postupy zdobení, ale velkou část vyfouklých vajec stejně zdobí sami.
"Podle náročnosti motivu a zvolené techniky trvá práce na jedné kraslici od jedné do tří hodin. Většinou jich ale dělám víc najednou ve stejné barvě, abych neplýtvala barvami," vysvětluje osmačtyřicetiletá matka čtyř dětí, která se zdobením kraslic začala na mateřské dovolené.
Děti Břečkových už jsou téměř dospělé. Díky synovi, který studuje v Praze, má rodinná firma i vlastní stánek na Staroměstském náměstí, kde největší část svých výrobků prodá.
"Ale dcera už má našeho podnikání vcelku dost, občas se vzteká, že není kam šlápnout, protože jsou všude samá vajíčka," dodává Jana Břečková.
Kromě tradičních slepičích vajíček vyrábí ve Veselí i ty z husích a kachních vajec. Poznáte je jednoduše - jsou větší.
"Vyfouknutá vejce se naštěstí dají koupit. A zatímco někdo má upotřebení pro žloutek s bílkem, jako třeba pekárna, my využijeme skořápku. Ale připravujeme si je i sami," doplňuje Břečková.
Ale kraslice z Veselí neputují jen do Prahy. Letos budou zdobit velikonoční tabule například ve Francii, Německu, Itálii, ale také v Kanadě.
"Část objednávek pochází od cizinců, kteří kraslice znají z Čech, ale mnoho jich posíláme například českým ženám, které se do ciziny provdaly, ale chtějí si udělat českou velikonoční atmosféru," vysvětluje Břečková.
I když přiznává, že samotný prodej kraslic by na obživu šestičlenné rodiny nestačil, práce ji i po dvaceti letech baví.
"Děláme i předváděcí akce, jak tradiční zdobení vypadá. Nedávno jsme například točili spot, který budou promítat na Expu, jako propagaci české kultury. Rozhodně to není nuda," říká Břečková s úsměvem.