Brno - O třetinu nižší čistý zisk a tržby o deset procent pod úrovní roku 2007. A to přitom Škoda Auto vloni prodala rekordních 674 500 vozů, tedy o sedm procent víc než o rok dříve. Na vině je podle vedení společnosti vývoj kurzu koruny. Výsledky dnes Škoda oznámila na tiskové konferenci.
"Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížný. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun," řekl na konferenci člen představenstva Holger Kintscher.
Kdyby nebylo rychlého posilování koruny, odolala by podle něj automobilka finanční krizi podstatně lépe a její výsledky by přesáhly úroveň roku 2007. Škoda Auto zareagovala na krizi na podzim jako první v Česku a zbavila se 8,4 procent zaměstnanců především z řad agenturních pracovníků.
Největší investice spolkly nové modely
Největší česká automobilka vloni zvýšila své investice o více než dvě procenta. Velkou část z 14,6 miliard investovaných korun vynaložila na rozšíření modelové nabídky. Na autosalonu v Ženevě tak mohla letos Škoda Auto představit zcela novou modelovou řadu Yeti, novou Fabii Scout a model Octavia Greenline. Vylepšení se dočkal i Superb.
„Krom obnovy a rozšíření palety produktů spočívalo investiční těžiště také v dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi," uvedl Kintscher.
A portfolio Škody Auto se letos dočká dalšího rozšíření. „Teprve před nedávnem jsme představili pátou modelovou řadu značky, vůz Škoda Yeti. S dalšími produkty, jako je Superb Combi, svůj produktový program v dalším průběhu roku dále rozšíříme a posílíme," poznamenal předseda představenstva společnosti Rainhard Jung.
Největší zájem byl o Octavie
O další rekord v prodejích aut původem z Mladé Boleslavi se vloni nejvíc zasloužily Octavie, kterých automobilka prodala přes 344 tisíc. Je to o 11,3 procenta více než o rok dříve. O necelých šest procent pak vystoupal prodej Fabií. Největší procentuální přírůstek zaznamenal Superb, jehož druhou generaci uvedla Škoda na trh vloni. Naopak Roomster se propadl oproti roku 2007 o 13,8 procenta na 57 467 prodaných vozů.
„Regiony s nejsilnějším růstem byly východní Evropa a Asie. V Číně jsme zaznamenali posílení o 117 procent, v Rusku o 84,2 procenta a v Indii o 31,9 procenta," uvedl Jung.
Jak si Škoda Auto povede v letošním roce si nikdo netroufá odhadnout. Spolehlivá předpověď je podle vedení automobilky téměř nemožná.
„Velmi kladným signálem však jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku," dodal Jung.
Stav objednávek je zatím na úrovni loňského roku. Fabia se například na německém trhu stala díky šrotovnému druhým nejprodávanějším modelem, prodej Škodovek roste i v dalších zemích, kde byla šrotovací prémie v nějaké formě zavedena.