Řím/Berlín - Snaha o záchranu německé automobilky Opel jde do dalšího kola.
O možnosti spojení mezi Fiatem a Opelem dnes jedná v Berlíně generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne s německými ministry hospodářství a zahraničí.
Fiat chce v Německu zachovat značku Opel a hlavní závod i montážní závody automobilky Opel, do níž chtějí Italové vstoupit. Oznámil to dnes v Berlíně německý ministr hospodářství Karl Theodor zu Guttenberg.
Guttenberg na odpolední tiskové konferenci vysvětlil, že Fiat hodlá poskytnout Opelu finanční překlenutí, které si vyžádá krátkodobé uvolnění prostředků. Marchionne odhadl náklady na stabilizaci Opelu na pět až sedm miliard eur (zhruba 133 až 186 miliard korun). Šéf Fiatu dnes zároveň zdůraznil, že jeho firma nechce německou automobilku zatěžovat vlastními dluhy.
Správní rada Fiatu pak po nedělním zasedání sdělila, že firma by se mohla spojit s evropskou divizí GM a vytvořit skupinu, která by spolu s americkým Chryslerem dosahovala ročních tržeb 80 miliard eur (2,1 bilionu korun).
"Převzetí Opelu by pro nás bylo mimořádnou příležitostí; byl by to ideální partner a skupina, kterou bychom vytvořili, by byla velmi silná," řekl Montezemolo.
Fiat podle Financial Times su představuje, že ze skupiny Fiat vyčlení automobilovou divizi Fiat Auto a spojí ji se značkami Opel/Vauxhall, které patří do General Motors Europe, přidá značku Saab a další evropské podniky General Motors, a k tomu přidá podíl Fiatu v Chrysleru.
Nová automobilka má vyrábět šest až sedm milionů aut ročně a chce být po Toyotě druhou největší automobilkou světa.
Spekuluje se o tom, že Fiat nabízí za Opel jednu miliardu eur, podle expertů jde ale o částku nedostatečnou. Ke vstupu Fiatu do německé automobilky jsou skeptičtí i dealeři Opelu.
O Opel se už zajímá výrobce autodílů Magna International působící v Rakousku. Tato firma již předložila německému ministru hospodářství Karlu-Theodorovi zu Guttenbergovi koncept svého plánu.
Magna se o Opel uchází v alianci s ruskou automobilkou Gaz.