Toronto - Na jedné valné hromadě největšího světového výrobce autodílů, kanadsko-rakouské firmy Magna upozornil jeden z akcionářů, že zakladatel Frank Stronach společnost ovládá, přestože mu v ní patří jen 4 procenta.
Tím akcionářem byl Penzijní fond ontarijských učitelů. Nelíbilo se mu, že Stronach jako předseda bez výkonných pravomocí disponuje většinou hlasovacích práv a bere přes třicet milionů kanadských dolarů ročně.
Zástupci fondu jej pak přirovnali k diktátorovi Fidelu Castrovi a také ke Conaradu Blackovi - kanadskému mediálnímu magnátovi, kterého americká burzovní komise obvinila z „organizované kleptokracie", načež ho soud odsoudil na 78 měsíců vězení. Při volbě představenstva pak „učitelé" odmítli dát Stronachovi hlas.
„Když se jim v téhle restauraci nelíbí, ať tu nejedí," zpražil je v zápětí muž, který sám sebe označil za „krále" svého impéria.
"Ich bin Opel"
Tento sedmasedmdesátiletý muž s pověstným odporem dělnickým odborům teď získá spolu s kontroverzním ruským oligarchou Olegem Děripaskou kontrolu nad automobilkou, kde mocné odbory před časem vítaly kancléřku Angelu Merkelovou oblečeni v tričkách s nápisy „Wir sind Opel".
Stronachovu megalomanskou povahu dokresluje i jeho plán na stavbu zábavního parku v rakouském Ebreichsdorfu. Měl mu vévodit 110 metrů vysoký model planety Země viditelný ze všech koutů vídeňské pánve. Projekt byl nakonec pro protesty veřejnosti zastaven.
Většina plánů ale jinak Stronachovi vychází - naposledy zmíněný vstup do Opelu.
„Frank hledá završení své kariéry, chce vystavět svůj odkaz. Frank je egomaniak, takže kdykoliv Magna něco dělá, musíte se ptát, co je v tom pro Franka," řekl agentuře AP autor Stronachovy neautorizované biografie Wayne Lilley. „Pro někoho, kdo se neustále snaží rozšiřovat své impérium, ale tahle dohoda s Opelem zapadá perfektně na místo," dodal.
Stronach je totiž přesvědčen, že jakmile opadne hospodářská krize, stane se ruský automobilový trh největší v Evropě. Svým Opelem ho chce dobýt.
Rusko, spící trh budoucnosti
„Vloží 300 milionů a stane se partnerem v Opelu spolu s General Motors, americkou vládou a zaměstnanci. To není špatný deal," uvažuje Lilley.
„Když se podíváte na první polovinu roku 2008 před globální recesí, prodej zahraničních aut v Rusku rostl takovým tempem, že by pravděpodobně překonal Německo," sdělil AP specialista na automobilový průmysl a ekonom banky Scotibank Carlos Gomes.
Frank Stronach se narodil 6. září 1932 v rakouském Kleinsemmeringu jako Franz Stohsack. Podle agentury AP byl jeho otec přesvědčený komunista.
Dětství prožil v chudobě velké hospodářské krize a válkou zničeném Rakousku. Školu opustil ve čtrnácti letech, aby se učil výrobě nástrojů a lisů. Roku 1954 přijel do Montrealu se čtyřiceti dolary v kapse. Za tři roky už rozjížděl vlastní obchod s nářadím Multimatic Investments, který časem rozšířil o výrobu autodílů.
Jeho prvním velkým kontraktem byla roku 1959 dodávka 300 tisíc úchytek na stínítka pro General Motors. O deset let později Multimatic fúzoval s Magna Electronics Corporation limited, z čehož vznikla dnešní Magna International.
Odbory? U mně tedy ne!
O čtyřicet let později má Magna 326 výrobních závodů, zaměstnává celkem 82 tisíc lidí a inženýrská centra a prodejny od severní a jižní Ameriky, přes Asii po Evropu. Podle posledního seznamu nejbohatších Kanaďanů časopisu Business Magazine má Stronachovo čisté jmění hodnotu 732 milionů kanadských dolarů.
Koncem osmdesátých let Stronach začíná působit i v rodném Rakousku Roku 1986 založil v dolnorakouském Oberwaltersdorf pobočku Magna Europa. Ta roku 1998 fúzovala s konsorciem Steyr Deimler Puch. I zde dostál Stronach své pověsti.
Podle Wikipedie totiž v nové firmě Magna Steyr porušil rakouské právo, když zabránil založení dělnických výborů tím, že dopředu pohrozil dělníkům spolupracujícím s odbory. Na druhou stranu je Stronach zastáncem zásady, že každý zaměstnanec musí mít aspoň nějaký majetkový podíl ve společnosti.
Stronach, to je ale také sport. Hlavně dostihy a fotbal. Ani tady nedělá nic napůl.
Magnátovi patří koně i politici
„Král" je jedním z největších světových majitelů plnokrevníků. Jeho firmě Magna Entertainment provozuje sedm dostihových oválů a roku 2000 byla vyhlášena severoamerickou jedničkou mezi majiteli dostihových tratí. Jeho stáje, které vede jeho syn Andrew, vyhrály devětkrát Soveregn Award pro výjimečného vlastníka a v roce 2004 i cenu za nejlepšího koně světa.
Letos v březnu šla ale Magna Entertainment do bankrotu, když spolu s recesí propadl prodej lístků i sázek. A Stronach opět nezklamal, když podle AP „agresivně přesouval majetky mezi svými společnostmi, jen aby svou sázku na budoucnost koňských dostihů udržel naživu."
Stronach je zároveň prezidentem rakouské bundesligy a hlavním sponzorem FK Austria Vídeň. Ten má údajně rozpočet třikrát větší, než její nejsilnější konurence. Založil také fotbalovou akademii v Hollabrunnu.
Magna má silné kontakty v politice. Stronach sám kandidoval ve federálních volbách roku1988 za Liberální stranu, byl ale poražen konzervativním kandidátem. Jeho dcera Belinda, bývalá výkonná ředitelka Magny, byla úspěšnější. Je bývalou liberální a ještě předtím konzervativní poslankyní kanadského federálního parlamentu.
Vazby na politiky nepodceňuje Magna ani v Rakousku. Nějaký čas pro ni pracoval dokonce bývalý ministr financí Karl-Heinz Grasser poté, co se pohádal se svým stranickým šéfem Jörgem Heiderem z rakouských Svobodných. Dnes Magna zaměstnává Andrese Rudase, bývalého vysoce postaveného rakoského sociálního demokrata.
Energy drink čestného profesora
Stronach má ale i vlídnější tvář. Roku 2005 oznámil, že Magna věnuje dva miliony dolarů na vybudování modelové komunity pro lidi, kterým vzal střechu nad hlavou hurikán Katrina. Firma k tomu účelu koupila kolem čtyř kilometrů čtverečních půdy a komunitu nazvala Magnaville. Později jméno změnila na Canadaville.
Stronach je čestným profesorem prakrického obchodu a managementu na Technologické univerzitě v Grazu, čestným doktorem inženýrsví na univerzitě v Ketteringu a od roku 1999 také držitelem Řádu Kanady. Kromě toho je zakladatelem Frankova energy drinku.