Kapsch má vystaráno. Mýtné zařídí i pro budoucí dálnice

Redakce EKO
21. 8. 2007 11:20
Dodatek firmě zajistí byznys na léta dopředu
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Firma Kapsch vystaví mikrovlnný mýtný systém na všech budoucích dálnicích a rychlostních silnicích, jejichž stavba začne do roku 2017.

"Dodatek k původní smlouvě, který zakázku firmě zaručí, uzavře ministerstvo s Kapschem do konce srpna," uvedl pro čtk náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Dálniční síť by měla být dokončena mezi lety 2013 a 2015 a její nynější délka zhruba 1000 kilometrů se má zdvojnásobit.

"Ano tento bod bude součástí dodatku ke smlouvě, který se v těchto dnech dokončuje. Je to rozhodně logické pokračování stávající spolupráce směrem k tomu, aby celý systém tvořil technologický celek," uvedl pro deník aktuálně.cz Karel Feix, generální ředitel Kapsche.

Jako bolestné

Podle původní smlouvy měl Kapsch, jehož mýtný systém funguje na současných 980 kilometrech dálnic, vybudovat dalších 500 mýtných bran na 1200 kilometrech silnic první třídy. Na nich měly dopravci platit mýto již od letošního července. To se však nestihlo a kvůli různým překážkám MD nakonec od této varianty upustilo.

Mýtné na budoucích dálnicích tak stát Kapschi přiřkl zřejmě jako náhradu za ztrátu části zakázky ze silnic první třídy. Cena celého systému by se měnit neměla; podle původní smlouvy činí 22 miliard korun.

Dosavadní výstavba stála bezmála tři miliardy korun. A zhruba přesně tolik se vybralo za prvních sedm měsíců fungování mýtného systému. Podle firmy se tak už státu výstavba mýtných bran zaplatila. Ministerstvo dopravy zatím nechtělo tuto informaci potvrdit, protože nemělo všechny peníze na svých účtech.

Smlouva skončí za 10 let

Za deset let vyprší smlouva mezi firmou Kapsch a státem. Poté už bude záležet na úřednících, zda smlouvu o provozování mýtného prodlouží, nebo vypíší tendr na nové.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Stát za vystavění ještě firmě Kapsch částku neodvedl. První splátka, kterou zaplatí v září, bude tvořit asi čtvrtinu konečné částky, tedy asi 700 milionů korun.

Navíc musí stát společnosti ročně odvést 900 milionů za provoz systému, který zahrnuje distribuční centra, kontrolu mýta či vydávání palubních jednotek.

Pokud by  výběr pokračoval současným tempem, vydělá státu přes čtyři miliardy korun ročně.

Systém elektronického mýta zatím funguje pouze na dálnicích. V řešení jsou ovšem další fáze, které "postihnou" i silnice první třídy. Nejnovější návrh ministerstva dopravy počítá i se zpoplatněním cest druhých a třetích tříd.

K tomu by už měl být využit satelitní, nikoli mikrovlnný systém, jak je tomu nyní.

Kvůli tomu musí ministerstvo vypsat nový tendr na dodavatele.

 

Právě se děje

Další zprávy