Praha - Na trasu Praha - Brno vstoupíme, i když ministr dopravy naši nabídku nepřijal, nechal se slyšet podnikatel Radim Jančura, majitel skupiny RegioJet.
"Žádná povolení neexistují, můžeme tam začít jezdit klidně od zítra," řekl Aktuálně.cz. Ministerstvo je ovšem jiného názoru.
Koleje nejsou silnice, zdůrazňuje ministerstvo
S Jančurou souhlasí i Pavel Skála ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). S tou má RegioJet rámcovou smlouvu, která mu v Česku umožňuje jezdit, kde chce. Jedinou podmínkou je volná kapacita.
Tu si ovšem musí prvně vyjednat se SŽDC, které sestavuje jízdní řády. A v tom, který bude příští rok platit na trase do Brna, prozatím RegioJet chybí.
"Nevím, jak si to pan Jančura představuje. Toto není silnice mezi Prahou a Brnem, kde si může jezdit kdokoliv a kdykoliv," odmítá prohlášení dopravce Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva. RegioJet tedy na koleje vstoupit může, v nejbližších měsících to ale podle něj není reálné.
Dobeš nabídku odmítl
Jančura ministerstvu už začátkem října vzkázal, že chce Student Agency vstoupit na druhou hlavní trasu v Česku.
Šéf resortu Pavel Dobeš ovšem nabídku, že RegioJet převezme všechny spoje, odmítl s tím, že pokud stát přestane dotovat i tuto trať, o novém provozovateli rozhodne ve výběrovém řízení. "Ministr nerozumí ekonomice. Nelze tendrovat něco, co stojí nula korun," reagoval šéf RegioJetu.
Podle tiskové zprávy ministerstva dopravy navíc trasa Děčín - Praha - Brno - Břeclav přijde na řadu zhruba až v roce 2027.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík řekl, že státní podnik se soutěže určitě zúčastní. "V rámci férového boje jsme připraveni soupeřit i na této trati," reagoval pro Aktuálně.cz. Připomíná, že právě na této trati začne společnost od roku 2013 provozovat šestnáct nových vlaků Railjet.
Kromě toho se očekává zájem společností Viamont, Leo Express, Veolia Transport nebo Arriva.
RegioJet chce provoz mezi Prahou a Brnem odstartovat napřesrok. "Momentálně řešíme, jestli to stihneme od prosince příštího roku," doplňuje Jančura.
O kolik spojů by se jednalo a kolik by tato investice stála, zatím nezveřejnil. Známé nejsou ani hospodářské výsledky RegioJetu po prvním měsíci provozu vlaků mezi Prahou a Ostravou. Na otázku, jaké byly tržby a zda dopravce skončil v zisku, zástupci skupiny odmítli odpovědět. Vlaky si ale podle nich udržely osmdesáti až devadesátiprocentní obsazenost, což je více, než ve svém businessplánu očekávali.