Islámské hypotéky by krizi předešly, uspějí na Západě?

Karel Toman
31. 5. 2009 16:50
Islámské banky expandují na Východě i Západě. Osloví jejich hodnoty konvenční finančnictví?
Minaret, sklo, ocel. (Zdroj: HSBC)
Minaret, sklo, ocel. (Zdroj: HSBC) | Foto: Aktuálně.cz

Durham - Vyplatí se konvertovat na islám? To není začátek židovské anekdoty, ale otázka, kterou se v různých obměnách vážně zabývají finančníci i média.

"Je islámské finančnictví odpovědí?" ptala se například nedávno BBC.

Zastánci islámského přístupu k penězům jsou totiž přesvědčeni, že principy, jako je sdílení rizik a odmítání úroku, ochránily islámské banky před dopady globální finanční krize. Ta začala, jak známo, kolapsem nafouklého amerického trhu s hypotékami.

Jak se tedy kupují domy "po islámsku"? A dá se z hypoték podle práva šaríja soudit, jestli jsou islámské banky proti bublinám odolnější?

Peníze z jiného světa

  • Šaríja zakazuje obchodování s úroky, alkoholem, vepřovým masem, hazardem nebo pornografií. Pravověrní muslimové, kteří jsou z různých důvodů odkázáni na západní banky s úročenými konty, proto své úroky věnují například na charitu.
  • Islám rovněž zakazuje všechny ekonomické aktivity, které považuje za morálně nebo společensky škodlivé.
  • Muslimové nesmějí své bohatství shromažďovat a nechat zahálet. Nesmějí je ale ani rozhazovat. Měly by ho užívat a utrácet soudně.
  • Muslimové mají také povinnost odvádět určité procento svého bohatství na chudé a sociálně hendikepované členy muslimské komunity.

Třeba United Bank of Kuwait nabízí od roku 1999 populární Manzil Idžára "plán na koupi domova nájmem". Na serveru Institutu islámského bankovnictví a pojišťovnictví ho popsal profesor Rodney Wilson z univerzity v britském Durhamu.

Střecha nad hlavou i duší

S důrazem na duchovno byl zvolen už název produktu. Manzil totiž neznamená jen dům ale i místo, kde sídlí duše. Bývalý šéf Mezinárodního měnového fondu Abbas Mirachor ostatně popsal rozdíl mezi islámským a konvečním bankovnictvím jako "vědomí vyššího stvořitele a systému, který nám ho poskytl."

Jak Manzil funguje? Od výběru domu klientem po podpis smluv s bankou vlastně stejně jako "na Západě". Rozdíl je ale v obsahu smluv.

Podle islámského práva je totiž vlastníkem ten, kdo nemovitost financuje - tedy banka. S prodejcem tedy nejedná klient, ale ona. Banka taky splácí depozit po podpisu smluv. Bance pak dům nebo byt patří po celou dobu, co jej klient splácí.

V Manzil Idžára mají klientovy splátky tři složky. Zaprvé splátky peněz, které banka použila na koupi nemovitosti. Zadruhé nájem, který představuje profit pro banku - ta totiž, jak víme, odmítá úrok jako lichvu. A zatřetí pojištění, které banka musí platit za nemovitost.

Banka nepůjčí peníze, ale auto

Nájemce ale může splátky libovolně navyšovat, například aby si ty zbývající snížil. Nemovitost může taky kdykoliv odkoupit celou za původní cenu bez jakékoliv další přirážky.

Dubai Islamic Bank
Dubai Islamic Bank | Foto: Aktuálně.cz

United Bank of Kuwait se při tom spoléhá, že to většina klientů neudělá a že výdělek z až 25 let nájmu jí tak neujde. Už deset let jí tento předpoklad vychází. Týdně banka podle profesora Wilsona uzavře na Manzil dvacet smluv.

A podobné je to i u jiných islámských bank například s koupí auta. Banka vám na auto nepůjčí peníze. Koupí auto sama a prodá vám ho s přirážkou na splátky.

Hlavní rozdíl oproti konvenčnímu bankovnictví je ale přesto jinde.

Jak známo, americké hypoteční ústavy před krizí pořádaly marketingový hon na klienty s nepravidelnými a nízkými příjmy a skoro žádnými úsporami. Kdo chce však vstoupit do plánu Manzil, musí složit pětinu hodnoty nemovitosti. Na rozdíl od některých amerických bank plných podřadných "sub-prime" hypoték má tak Ahli United od samého začátku spolu s nemovitostí v ruce i pětinu její hodnoty v hotovosti.

Přehnaný zisk? Díky, možná časem...

Konzervativní islámské finančnictví navíc odmítá peníze nepodložené skutečnou hodnotou, například zlatem. Odmítá také spekulativní investice typu swapů a derivátů z nesplacených hypoték, které stáhly do propasti USA a poté celý svět. To vše je podle některých analytiků dostatečná pojistka před nafouknutím hypoteční bubliny.

Jedna z poboček Islamic Bank of Britain
Jedna z poboček Islamic Bank of Britain | Foto: Aktuálně.cz

"Peníze slouží v islámském finančnictví přísně jen k účelu výměny nebo uložení hodnoty, ne k transakci s výhledem na přehnaný zisk," vysvětlil BBC Bambang Brodjonegoro z Islámské rozvojové banky.

Samotní příznivci finančnictví podle práva šaríja se teď ale přou, jestli jde o morálně lepší alternativu západního způsobu nebo o jeho rovnoprávný doplněk. Ukazuje se přitom, že islámské banky jen těžko odolávají svodům západních inovací.

"Bohužel se islámské finančnictví v určitém směru stále více přibližuje tomu konvenčnímu. Posledních pět let jen napodobuje většinu jeho produktů," přiznala světová autorita v oboru profesor Habib Ahmed.

Jiní v jeho přizpůsobivosti, pronikání na Západ a rychlém růstu o desítky procent ročně vidí naopak velký potenciál.

 

Právě se děje

Další zprávy