Inspektoři pátrají po Češích, kteří šidí cizí turisty

Veronika Skálová Veronika Skálová
6. 3. 2009 22:05
Česká obchodní inspekce kontroluje, jak se obchodníci chovají k zákazníkům
Pražští taxikáři jsou svými praktikami pověstní.
Pražští taxikáři jsou svými praktikami pověstní. | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Špatná míra, jídelní lístek pro cizince s patřičně vyšroubovanými cenami a taxametr nastavený na „turbo" počítání.

Praktiky, které by předsednické zemi Evropské unie nedělaly zrovna dobrou reklamu. Česká obchodní inspekce proto od začátku roku právě tyhle nešvary kontroluje po celé republice.

„Na začátku roku inspektoři zahájili mimořádnou kontrolní akci Předsednictví. Zaměřili se zejména na kontroly provozoven veřejného stravování, ubytovacích služeb, taxi služeb, prodeje padělků, půjčoven sportovních potřeb v zimních střediscích a služeb v cestovním ruchu," vysvětlila mluvčí České obchodní inspekce Kamila Juhaňáková.

Taxikáři šidili. Hotely ne

Kontroloři například namátkou prověřili šestnáct pražských taxikářů. Ve třech případech odhalili porušení zákona. „Jednalo se o seznámení s cenou v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele," doplnila Juhaňáková.

Lépe vyšly z kontroly například hotely v centru Prahy. Inspektoři navštívili šest z nich a nikde se nesetkali s uváděním dvojích cen nebo jinou diskriminací cizinců.

„Právě na podobné jevy se inspektoři zaměřili. Uvádění dvojí ceny za stejnou službu nebo zboží patří k nejčastějším nešvarům. Stále častěji se také setkáváme s tím, že provozovatel inzeruje cenu v eurech aniž by touto měnou mohl zákazník platit," uvedla mluvčí inspekce.

Při svých kontrolách se však inspektoři nezaměřili jen na hlavní město. V Ostravě se v průběhu konference o energetické bezpečnosti v EU zaměřili na restaurace a další místa veřejného stravování. Ze sedmi našli nedostatky, ať už se týkaly správné míry nebo informací o ceně, celkem v pěti.

Podvodníci škodí turismu

Množství přečinů, které kontroly odhalily, se neliší od běžných statistik. Šizení zákazníků tedy sice není častější než dřív, ale ani jej neubylo. Přesto budou po dobu českého předsednictví inspektoři pozornější a aktivnější než obvykle.

„Předpokládáme, že cizince přitáhnou nejen oficiální akce v rámci předsednictví. Především se tedy zaměřujeme na ty oblasti, s nimiž turisté přicházejí do styku," dodala Juhaňáková.

Cestovní kanceláře, které zahraniční turisty do Česka přivážejí, dlouhodobě upozorňují na špatnou vizitku, kterou nepoctiví poskytovatelé služeb zemi vystavují. Varování před pražskými taxikáři lze najít snad v každém průvodci.

„Vůbec nepomáhá ani legislativa. Ve všech západních zemích je například povinné umístění taxametru u stropu vozu, aby na něj cestující dobře viděl. U nás jsou však takové změny v nedohlednu," posteskl si Tomio Okamura  z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Problém podle něj tkví v tím, že pro zahraniční turisty již nastalo období takzvaných druhých návštěv. Zemi už většina z nich navštívila a nyní uvažují, zda se do Česka vrátit. „Při první návštěvě pro ně bylo Česko a Praha natolik lákavé, že leccos byli ochotní překousnout. Při druhé návštěvě ale raději pojedou někam, kde se je při každé příležitosti nepokusí okrást," vysvětlil Okamura.

 

Právě se děje

Další zprávy