Hyundai v souvislostech
Výstavba silnic pro Hyundai nabírá zpoždění.
Korejci mění SLovensko. Čeká to i Moravu.
Nošovice - Korejská automobilka Hyundai, která dnes oficiálně začíná stavět svou továrnu, by společně se svými dodavateli mohla snížit nezaměstnanost na severu Moravy až o dvě procenta. Bude však řešit problém, zda najde dost kvalifikovaných lidí.
Tři a půl tisíce lidí přímo v automobilce, několik tisíc lidí v dodavatelských firmách. Takové jsou plány korejských firem na severu Moravy.
Podle odborníků na pracovní trh se takový počet kvalifikovaných lidí bude hledat těžko. A to i přesto, že na severu Moravy je bez práce asi dvanáct procent lidí a na sociálních dávkách tak žije na osmdesát tisíc lidí.
Důležité platy
Už nyní jsou nedostatkové zejména strojírenské profese jako například svářeči.
"Přece jenom je sever Moravy pořád krajem lidí pracujících v minulosti především v těžkém průmyslu, a takoví lidé budou pro automobilku hůře využitelní. Proto automobilka bude muset sázet hodně na absolventy, důležité budou i nástupní platy," řekl šéf jedné z personálních agentur, který chce s automobilkou při náboru zaměstnanců spolupracovat.
Hyundai už avizovala, že zpočátku nebudou platy v automobilce tak vysoké jako například v mladoboleslavské Škodovce. Na její úroveň se chce dostat během pěti let. "Budeme sázet na lidi z regionu, zajímají nás absolventi," zní z české pobočky Hyundai.
Boj o lidi tak příchod Hyundai i dalších dodavatelů rozpoutá jak mezi automobilkami, které už v Česku působí, tak mezi firmami v regionu.
Do Škodovky i automobilky TPCA u Kolína totiž dojíždí i lidé ze severu Moravy, ti by mohli chtít mít práci doma. "To jsou lidé, které každá firma určitě uvítá, vyškolení a kvalifikovaní," řekl ekonom Milan Raška.
Obavy z toho, že o své zaměstnance přijdou, mají na severu Moravy především menší firmy. Ty velké se konkurence neobávají.
"Hyundai nebude platit abnormálně vyšší mzdy, naši lidé dostávají rozumnou mzdu i rozumné benefity. Výrobní procesy v Hyundai jsou navíc jiné než ty, se kterými se setkávají naši lidé," řekl Ronald Adams z kopřivnické automobilky Tatra, podle něhož nejde pouze o platy a platové výhody, ale o celkovou atmosféru ve firmě.
Čeští pracovníci pro české firmy
"Čeští lidé chtějí pracovat pro české firmy," řekl americký spoluvlastník Tatry.
Tatra i Vítkovice platí v průměru kolem 21 000 korun hrubého. V Moravskoslezském kraji byla loni průměrná mzda 18 680 korun, zatímco v celém Česku to bylo 20 211 korun.
Hyundai zatím nechce hledat lidi v zahraničí, podle odborníků se ale náboru lidí v Polsku nebo na Slovensku nevyhne.
Dělníky ze Slovenska a Polska totiž využívají i Škoda Auto a TPCA. Ve Škodovce tak pracuje asi tisícovka Poláků.
"Sever Moravy je navíc výrazně dostupnější jak pro polské, tak slovenské dělníky," řekl Raška. Zástupci firmy Hyundai dnes potvrdili, že dostali tři tisíce žádostí o zaměstnání, sto přišlo ze Slovenska a sto z Polska. "Žádné náborové kampaně v Polsku zatím neplánujeme," uvedli zástupci firmy.
Hyundai dnes oficiálně zahájila výstavbu své továrny. Hyundai v současné době v Nošovicích zaměstnává asi 100 lidí, dvě třetiny z nich jsou Korejci. V letošním roce chce do výroby a administrativy nabrat celkem 500 nových zaměstnanců.
Odloženého oficiálního zahájení stavby, která je největší loňskou investicí v Česku, se účastní šéfové firem Hyundai a Kia v čele s předsedou Hyundai Motor Company Čong-Mong-kuem odsouzeným ke třem letům vězení za zpronevěru podnikových financí.
Soud vynesl rozsudek o Čongovi na počátku února. Čong se proti němu odvolal.
Už včera šéfové korejských firem oznámili další významnou investici na Slovensku, která má souvislost také s fungování závodu Hyundai v Nošovicích.
"V souvislosti s výstavbou závodu Hyundai v Česku plánujeme na Slovensku rozšířit investici do výroby motorů," uvedl tiskový mluvčí Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák.
Uvedl, že Kia v Tepličce vybuduje za více než tři miliardy korun druhý závod s kapacitou dalších 300 000 kusů. "Celkem bychom měli okolo roku 2012 vyrábět až 600 000 motorů," dodal.
Česko a Slovensko se po investicích korejských firem stanou velmi významnými výrobci automobilů ve světovém měřítku.