Výstavba silnice důležité pro Hyundai nabírá zpoždění

Tomáš Fránek
16. 4. 2007 14:15
Úřad zapomněl na změnu zákona o hluku
Tento pohled na tovární komplex představila Hyundai obyvatelům okolních vesnic. Jak moc se bude krajina po dokončení stavby lišit záleží na množství subdodavatelů, kteří ještě za Hyundai do areálu pod Beskydami přijdou.
Tento pohled na tovární komplex představila Hyundai obyvatelům okolních vesnic. Jak moc se bude krajina po dokončení stavby lišit záleží na množství subdodavatelů, kteří ještě za Hyundai do areálu pod Beskydami přijdou. | Foto: Hyundai

Brno - Výstavba posledních částí rychlostní komunikace R48, jedné z klíčových cest pro automobilku Hyundai a další investory, nabírá další zpoždění.

Úsek s obchvatem Frýdku Místku až do Rychaltice tak stále nemá územní rozhodnutí.

Krajský úřad Moravskoslezského kraje v Ostravě pro zásadní chyby stavebního úřadu na konci března zrušil územní rozhodnutí pro silnici, která měla odvést dopravu jižně od Frýdku - Místku.

Foto: Reuters

Místo vyjádření povolení

Před vydáním územního rozhodnutí se totiž změnilo nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, které zpřísnilo podmínky pro umisťování staveb.

"Postup krajského úřadu byl správný, neboť před umístěním stavby, jakou je rychlostní silnice, je nutné účinky hluku na obyvatele jednoznačně řešit podle aktuálních požadavků," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Souhlas krajských hygieniků z Ostravy z konce roku 2004 obsahoval podmínku, že po zprovoznění R48 jsou po zjištění nadlimitních hodnot hluku uvnitř domů v okolí silnice udělat potřebná protihluková opatření.

Podle nově schválené legislativy z poloviny roku 2006 ale došlo ke zpřísnění požadavků a hygienici už musí místo vyjádření vydat povolení.

Nové územní řízení se také bude muset vypořádat s námitkami z dvacítky podaných odvolání. Sepsali je občané z obcí Baška a Staré Město a pracovníci občanských sdružení Děti Země a Beskydčan.

Kvůli procesním chybám stavebního úřadu pak musel krajský úřad loni v červnu zrušit také územní rozhodnutí pro úsek od Rychaltic do Frýdku-Místku.

Nové územní řízení už sice bylo na tento úsek znovu zahájeno, ale podle ekologů je zřejmé, že nebude tak rychle ukončeno.

Mezi podklady totiž chybí povolení Správy Chráněné krajinné oblasti Beskydy k zásahu do migrační trasy vlků, medvědů a rysů, kterou má tato silnice protínat.

Miliardy na silnici

"Toto řízení bylo právě zahájeno a může trvat několik týdnů či měsíců," uvedl Patrik z Dětí země.

Územní řízení pro R48 po obchvatu Frýdku-Místku, který má být 8,6 kilometru dlouhý, začalo v říjnu 2005 a pro úsek Rychaltice Frýdek-Místek s délkou 8 kilometrů v lednu 2003.

Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by letos do tří úseků rychlostní komunikace R48 mělo být investováno asi dvě a půl miliardy a mělo by dojít ke spojení Frýdku a Českého Těšína.

Úřady ze severu Moravy i podnikatelské svazy přitom upozorňují, že kvůli nedostatečné kapacitě silnic v regionu a příchodu automobilky Hyundai a dalších investorů hrozí regionu dopravní kolaps.

Právě rychlostní silnice R48 vedoucí kolem Nošovic je jednou z nejdůležitějších tras, které chce korejská automobilka Hyundai i její dodavatelé využívat - je totiž spojnicí k dalšími důležitými silnicemi včetně té ve směru na Slovensko, kde už vyrábí automobilka Kia a kde budou denně projíždět stovky kamionů.

 

Právě se děje

Další zprávy