Praha - Skupina Baumax, která v Česku provozuje 24 hobbymarketů, vykázala loni poprvé od roku 1995 ztrátu. Vyplývá to z účetní závěrky společnosti.
Rakouská společnost skončila ve ztrátě 67 milionů Kč. Ve srovnání se ziskem 97,4 milionů Kč, který provozovatel obchodů pro kutily vykázal v roce 2009, se jedná o pokles o 164,4 milionů Kč.
Ke zpomalení pozitivního trendu došlo v souvislosti s globální finanční krizí, uvádí skupina ve svém výkazu zisků a ztrát.
Pokrýt ztrátu chce Baumax z nerozdělených zisků minulých let, společníci se na tom dohodli na červnové valné hromadě skupiny.
Tržby skupiny klesly o 500 milionů Kč na 4,644 miliardy Kč. Snížila se i relativní marže - zatímco v roce 2009 činila 49,87 procenta nákladů vynaložených na prodané zboží, loni se jednalo o 47,35 procenta.
Výrazně více zaplatila společnost na daních a poplatcích - v roce 2009 vynaložila na tuto položku pouze 818 tisíc Kč, v roce 2010 ovšem 2,15 milionu Kč.
Průměrný počet zaměstnanců se meziročně snížil o 72 lidí na 1 389 pracovníků.
Baumax působí na českém trhu od roku 1991. Jak ovšem ČTK informovala, výsledky hospodaření společnosti jsou dostupné teprve od roku 1995, kdy skupina vykázala zisk.
Kromě České republiky provozuje prodejny, které jsou zaměřené na zboží pro kutily a zahrádkáře, v osmi dalších zemích. S výjimkou Rakouska, kde Baumax sídlí, se jedná o státy střední Evropy, země na Balkánu a Turecko.
Obliba hobbymarketů v ČR roste, pravidelně v nich nakupuje více než polovina českých kutilů a zahrádkářů.
Nejvyšší odhadované tržby loni vykázala síť OBI, které se meziročně zvýšily o zhruba 100 milionů korun na 9,3 miliardy korun. Druhé místo připadlo šesti prodejnám Hornbach, následoval Baumax.