Brno - Bursíkův úřad výrazně zasáhl do plánu na výstavbu silnice R43, která se má stát důležitou spojnicí mezi jihem Moravy a východem Čech.
U dvou úseků silnice, která je nazývána také Hitlerova dálnice podle toho, že ji plánovali stavět už nacisté, rozhodlo ministerstvo životního prostředí o tom, že se musí přepracovat dokumentace. A to znamená zdržení začátku výstavby až o roky.
Posuďte více možností
Jde o úsek silnice R43 od dálnice D1 do Kuřimi, druhá část je mezi Svitávkou a Starým Městem na východě Čech. Jsou to přitom úseky, které neměly být tak problematické jako trasa této silnice přes Brno.
Ministerstvo rozhodlo, že Ředitelství silnic a dálnic musí přepracovat dokumenty nutné k posouzení vlivů stavby. Bursíkovu úřadu vadilo, že ministerstvo prosazuje pouze jedinou trasu a vůbec se nezabývá jinou variantou vedení silnice. To musí Ředitelství silnic a dálnic napravit.
„Přepracovaná dokumentace musí zohlednit všechny připomínky, nebylo respektována možnost jiného vedení trasy," uvedla v rozhodnutí ministerstva Jaroslava Honová, ředitelka odboru posuzování vlivu na životní prostředí.
U úseku dálnice D1 - Kuřim je tak celé posuzování po sedmi letech na úplném začátku.
Sedm let zpět
Podle dálničního ředitelství zatím není jasné, zda se zahájení výstavby silnice opozdí o měsíce či roky. Navíc stále není rozhodnuto o tom, kudy silnice povede v brněnském úseku.
O to se stále vedou ostré spory, výsledek jednání mohou ovlivnit i krajské volby. Všechny strany, které se dostaly do nového zastupitelstva, totiž silnici R43 chtějí vést přes největší brněnské sídliště Bystrc.
Brno si ale nechává zpracovávat územní plán, který bude počítat s oběma variantami: jak přes město, tak kolem Brna.
Celkové náklady na výstavbu této silnice od Brna do Moravské Třebové se odhadují na 52 miliard korun. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice R43 měla být dokončena v roce 2013.