Brno - Dálnice z Brna do Vídně je jednoznačně výhodnější přes Mikulov než přes Břeclav, nezničí přírodu a je levnější.
Takový je podle zástupců Jihomoravského kraje a státu výsledek srovnávacích odborných studií, které porovnávaly trasu dálnice přes Mikulov a Břeclav.
Složitá trasa
Vláda už přitom na srovnání obou variant ani nečekala a už rozhodla, že postaví jak R52 do Mikulova, tak čtyřproudový obchvat Břeclavi a jeho napojení na rakouskou silniční síť.
"Varianta R55 je mnohem složitější, nepřináší efekt ani z dopravního, ani ekonomického," řekla náměstkyně hejtmana Anna Procházková. Podle ní je trasa přes Mikulov levnější asi o jednu miliardu korun.
Podle krajských politiků ze studií vyplývá to, že varianta přes Mikulov je šetrnější k lesům - předpokládá pětkrát nižší zábor lesní půdy a má menší vliv na ložiska nerostných surovin.
Ze studií vyplývá, že jízda přes Břeclav by byla o deset kilometrů delší, varianta přes Mikulov také přinese méně emisí a hluku.
Kdy se začne stavět? "Pokud nemáme stavební povolení, nemůžeme se o tom bavit. Budeme se snažit, aby to bylo už příští rok. Proces získání stavebního povolení bude velmi složitý. Pokud se budeme bavit o roce 2009 jsem velmi optimistický," řekl Martin Cetl z Ředitelství silnic a dálnic.
"Pokud budou ekologové a zelení proti, nic se nepostaví," dodala Procházková.
A ekologové a část starostů obcí na Pálavě opravdu s výsledky porovnání obou variant nesouhlasí. "Je to nevěrohodné a neprůkazné," říkají. Problém je podle kritiků už v samotném zadání studií - zadání bylo totiž vybrán o tak, že bylo jasné, že vyjde lepší a levnější mikulovská varianta.
Podvod a neschopnost
"Firmy DHV a Babtie ve smlouvě měly přímo vyčteny podkladové odborné studie, které již byly dříve vypracovány. Mezi těmito byly pouze studie, které se dříve již nechalo zpracovat ŘSD, a ani jedna z odborných studií, které přinesly zásadně odlišné výsledky a tedy popíraly studie favorizující R52," je uvedeno ve stanovisku Ekologického právního servisu.
Ve studiích se u břeclavské varianty například počítá s vlivem na obyvatele obce Hrušky, kterých se ale provoz vůbec nedotkne. "Jde podle nás buď o záměrný podvod nebo absolutní neschopnost," uvedli ekologové.
"Zásadním problémem je stanovení cen variant, ze kterých vychází překvapivě vysoká cena R55 (8, 43 mld Kč při délce 12 km a mostech 2,1 km) a naopak velmi nízká cena R52 (6,93 mld při délce 23 km a mostech délky 0,74 km), aniž by bylo zřejmé, jaké jsou důvody těchto rozdílů pro silnice v podobném terénu jen několik km od sebe," uvedli ekologové. Studie, které si nechali zpracovat, přitom uváděly, že břeclavská varianta je výrazně levnější.
Půjdou pěšky?
Náměstek hejtmana a volební lídr ODS Milan Venclík se už zavázal, že když nebude dálniční spojení Brna a Vídně hotové v roce 2013, půjde do Vídně pěšky.
Připojil se i volební lídr komunistů Vojtěch Adam. Je ale velmi pravděpodobné, že dálnice do roku 2013 celá hotová nebude.