Brno - Poslední tři měsíce roku byly v českých firmách zřejmě ve znamení obnovy počítačového vybavení za finance uspořené během roku. Z údajů analytické společnosti Gartner totiž vyplývá, že firemní zákazníci v loňském čtvrtém čtvrtletí nakoupili o 19 procent osobních počítačů více než ve čtvrtletí předchozím.
To ovlivnilo i výsledek prodeje v celé republice, který stoupl v porovnání s předchozím čtvrtletím o 11,4 procenta. Ti, kdo nakupovali počítače pro vlastní potřebu, naopak nakoupili ještě o 0,8 procenta přístrojů méně než ve třetím čtvrtletí.
Firemní zákazníci doháněli výdaje na IT techniku především v oblasti stolních počítačů. Zatímco těch přenosných se prodalo o 0,7 procenta méně než v předcházejícím čtvrtletí, u desk topů prodej stoupl o téměř 52 procent za čtvrtletí.
Celý rok 2009, který se odehrával ve znamení krize, nedopadl pro výrobce a prodejce počítačů nejhůře. Prodeje v porovnání s předchozím rokem poklesly jen o 5 procent, což je jeden z nejlepších výsledků v Evropě.
O tento pokles se postaral především snížený zájem o stolní počítače. Podle údajů společnosti Gartner se jich prodalo téměř o 27 procent méně než o rok dřív. Naopak prodej přenosných počítačů se zvýšil o 8,5 procenta.
Změny nastaly i v žebříčku nejpopulárnějších značek. Zatímco vloni bodovaly u Čechů přístroje značky Hewlett-Packard, letos je v čele žebříčku vystřídala značka Acer. Ta svůj prodej v Česku zvýšila o téměř 36 procent, zatímco HP pouze o 3,5 procenta.