Ford po sto letech trpí, chybí mu peníze i zákazníci

Karel Toman
24. 6. 2009 23:15
Jako poslední z trojlístku amerických automobilek se Ford drží bez vládní pomoci
Společnost Ford vykázala za rok 2006 ztrátu 12,7 miliardy dolarů. V roce 2011 by se měla vrátit k černým číslům
Společnost Ford vykázala za rok 2006 ztrátu 12,7 miliardy dolarů. V roce 2011 by se měla vrátit k černým číslům | Foto: Reuters

Detroit - Ford se zatím jako poslední z tak zvané Velké trojky automobilek v americkém Detroitu obešel bez vládní pomoci.

Poté co zbylé dvě značky z detroitského „Motown" General Motors a Chysler vyhlásily insolvenci, ale hrozí potíže i značce, která s masovou výrobou aut v USA začala před sto lety jako první.

Výroba Fordu T tehdy „nakopla" ekonomiku spojených států k nebývalému růstu. Vynálezem pásové výroby ale zásadně proměnila i samotný kapitalismus na celém světě. Na počátku jednadvacátého století však Ford, USA a s nimi i kapitalismus stojí znovu na křižovatce.

Průšvih nebo ozdravná krize?

  • V prvním čtvrtletí roku 2008 měl Ford čistý zisk 80 milionů dolarů. V posledním kvartálu roku 2008 ztratil Ford 5,9 miliard dolarů, za celý rok to bylo 14,6 miliard.
  • V prvním čtvrtletí roku 2009 zaznamenal Ford ztrátu 1,4 miliardy dolarů, což bylo méně, než analytici předpovídali. Evropský trh se na částce podílel ztrátou 550 miliony dolarů oproti zisku 737 dolarů rok před tím.
  • Celkový příjem Fordu se v prvním kvartále roku 2009 propadl na 24,8 miliard dolarů oproti 39,2 miliardám za stejné období rok před tím.
  • Na podporu svého cash-flow použila automobilka za poslední kvartál roku 2008 celkem 7,2 miliardy dolarů. Díky seškrtání výdajů a novým dohodám s odboráři však v prvním čtvrtletí letošního roku použil Ford „jen" 3,7 miliard svých hotovostních rezerv.

(Zdroj: BBC)

„Nejhorší ekonomická krize za poslední dekády je pro tento národ budíčkem, že jeho průmyslová základna se rozpadá a potřebuje přestavět," řekl minulé pondělí padesátiletý Bill Ford, dědic jména a výkonný předseda společnosti Ford Motor, když v Detroitu zahajoval Národní summit o konkurenceschopnosti USA.

Boss znovu v roli prodejce

Automobilce podle deníku Financial Times Deutschland chybí peníze a  poptávka, rozpadem hrozí i síť subdodavatelů trpící insolvencí GM a Chrysleru.

Chvílemi to skutečně připomíná návrat do časů pionýrských podnikatelů. Deník například informoval o tom, jak si současné potíže s prodejem Fordu vyzkoušel na vlastní kůži sám ředitel automobilky Allan Mulally.

V prodejně v kalifornském North Hills se zákazníkovi pokoušel prodat nový model Fordu. Technické detaily ale na muže nezabraly. Řekl, že s posledním fordem neměl dobré zkušenosti. „Pokud mi chcete prodat auto, musíte přesvědčit mou ženu," řekl Mullymu.

Když se Mulally ženě představil, nejprve nevěřila svým uším. Pak mu ale od plic řekla, co si o mizerné kvalitě jeho aut a jejich servisu myslí.

„Dám vám písemnou garanci, že v případě jakýchkoliv problémů s novým autem se o něj osobně postarám," odpověděl jí šéf upadajícího impéria. Pět minut na to byla smlouva podepsaná.

Zpátky k zákazníkovi a soutěži s konkurencí

Tentokrát tedy uspěl. A přestože značka ještě na konci dubna hlásila, že má finanční rezervu 21,3 miliardy dolarů a pomoc od vlády nepotřebuje, nad její budoucností dál visí otazník.

Designér Peter Horbury představil v Detroitu koncept auta Ford Lincoln MKR. Společnost stále tápe a nemůže se dostat z finančních potíží. O její auta klesá zájem, propouští tisíce lidí.
Designér Peter Horbury představil v Detroitu koncept auta Ford Lincoln MKR. Společnost stále tápe a nemůže se dostat z finančních potíží. O její auta klesá zájem, propouští tisíce lidí. | Foto: Reuters

Mulally to tuší přinejmenším od loňského prosince. Už tehdy napsal ve zprávě určené administrativě ve Washingtonu: „Roku 2009 Ford neočekává krizi vlastní likvidity, pokud některý z jeho konkurentů nebude nucen vyhlásit insolvenci a pokud se ekonomické podmínky v zemi nezhorší."

Tehdy načrtnutý katastrofický scénář se ale zatím do puntíku vyplňuje.

S insolvencí GM a Chrysleru se totiž ocitl nad propastí i celý subdodavatelský systém všech tří automobilek. Od vlády už dostal záchrannou půjčku 5 miliard dolarů, potřeboval by ale dalších 10 miliard. Řetězové bankroty subdodavatelů by tak ohrozily i Ford.

Jako správný americký podnikatel je ale Mulally narozdíl od trochu temného Forda optimista. „Ford je zpátky," hlásal na stejném detroitském summitu. Podle něj se značka roku 2011 vrátí k zisku.

„Soustředíme se důsledně na naše zákazníky a produkty. A začínáme soutěžit s těmi nejlepšími na světě," připomněl tak Mulally mezi řádky, že krize hrála v kapitalismu vždy bolestnou, ale zároveň ozdravnou roli.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 14 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, opět zasednou i odborné týmy. 

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Několik stovek lidí demonstrovalo v Praze a v Brně za klima

Několik stovek lidí v pátek v pražských a brněnských ulicích demonstruje, aby před blížícími se volbami upozornili na klimatickou krizi. Protest v Praze demonstranti zahájili na Malostranském náměstí symbolicky za minutu dvanáct pokřikem "Teď nebo nikdy", po projevech se vydali na pochod centrem města. Podle aktivistů totiž politici stále nedělají dost pro ochranu klimatu.

Ulicemi Brna prošly další asi dvě stovky studentů. Organizátoři a další řečníci nejprve upozornili na dopady změn klimatu. "Z těchto voleb musí vzejít vláda, které nebude lhostejný boj za klimatickou spravedlnost," řekl Ctibor Prokop, student tišnovského gymnázia a mluvčí hnutí Fridays for Future.

Protesty jsou součástí celosvětové akce ekologického hnutí Fridays for Future, jehož členové zformulovali klimatické požadavky, podle nichž by lidé měli vybírat budoucí českou vládu. Je mezi nimi například udržení oteplení planety pod 1,5 stupně Celsia, přechod od preferování hrubého domácího produktu ke zjišťování stavu přírody a klimatu nebo ochrana klimatu jako priorita příští vlády. Politické strany pak podle těchto kritérií oznámkovali, nejlépe podle aktivistů dopadli Piráti se starosty a Strana zelených.

Zdroj: ČTK
Další zprávy