Ford po sto letech trpí, chybí mu peníze i zákazníci

Karel Toman
24. 6. 2009 23:15
Jako poslední z trojlístku amerických automobilek se Ford drží bez vládní pomoci
Společnost Ford vykázala za rok 2006 ztrátu 12,7 miliardy dolarů. V roce 2011 by se měla vrátit k černým číslům
Společnost Ford vykázala za rok 2006 ztrátu 12,7 miliardy dolarů. V roce 2011 by se měla vrátit k černým číslům | Foto: Reuters

Detroit - Ford se zatím jako poslední z tak zvané Velké trojky automobilek v americkém Detroitu obešel bez vládní pomoci.

Poté co zbylé dvě značky z detroitského „Motown" General Motors a Chysler vyhlásily insolvenci, ale hrozí potíže i značce, která s masovou výrobou aut v USA začala před sto lety jako první.

Výroba Fordu T tehdy „nakopla" ekonomiku spojených států k nebývalému růstu. Vynálezem pásové výroby ale zásadně proměnila i samotný kapitalismus na celém světě. Na počátku jednadvacátého století však Ford, USA a s nimi i kapitalismus stojí znovu na křižovatce.

Průšvih nebo ozdravná krize?

  • V prvním čtvrtletí roku 2008 měl Ford čistý zisk 80 milionů dolarů. V posledním kvartálu roku 2008 ztratil Ford 5,9 miliard dolarů, za celý rok to bylo 14,6 miliard.
  • V prvním čtvrtletí roku 2009 zaznamenal Ford ztrátu 1,4 miliardy dolarů, což bylo méně, než analytici předpovídali. Evropský trh se na částce podílel ztrátou 550 miliony dolarů oproti zisku 737 dolarů rok před tím.
  • Celkový příjem Fordu se v prvním kvartále roku 2009 propadl na 24,8 miliard dolarů oproti 39,2 miliardám za stejné období rok před tím.
  • Na podporu svého cash-flow použila automobilka za poslední kvartál roku 2008 celkem 7,2 miliardy dolarů. Díky seškrtání výdajů a novým dohodám s odboráři však v prvním čtvrtletí letošního roku použil Ford „jen" 3,7 miliard svých hotovostních rezerv.

(Zdroj: BBC)

„Nejhorší ekonomická krize za poslední dekády je pro tento národ budíčkem, že jeho průmyslová základna se rozpadá a potřebuje přestavět," řekl minulé pondělí padesátiletý Bill Ford, dědic jména a výkonný předseda společnosti Ford Motor, když v Detroitu zahajoval Národní summit o konkurenceschopnosti USA.

Boss znovu v roli prodejce

Automobilce podle deníku Financial Times Deutschland chybí peníze a  poptávka, rozpadem hrozí i síť subdodavatelů trpící insolvencí GM a Chrysleru.

Chvílemi to skutečně připomíná návrat do časů pionýrských podnikatelů. Deník například informoval o tom, jak si současné potíže s prodejem Fordu vyzkoušel na vlastní kůži sám ředitel automobilky Allan Mulally.

V prodejně v kalifornském North Hills se zákazníkovi pokoušel prodat nový model Fordu. Technické detaily ale na muže nezabraly. Řekl, že s posledním fordem neměl dobré zkušenosti. „Pokud mi chcete prodat auto, musíte přesvědčit mou ženu," řekl Mullymu.

Když se Mulally ženě představil, nejprve nevěřila svým uším. Pak mu ale od plic řekla, co si o mizerné kvalitě jeho aut a jejich servisu myslí.

„Dám vám písemnou garanci, že v případě jakýchkoliv problémů s novým autem se o něj osobně postarám," odpověděl jí šéf upadajícího impéria. Pět minut na to byla smlouva podepsaná.

Zpátky k zákazníkovi a soutěži s konkurencí

Tentokrát tedy uspěl. A přestože značka ještě na konci dubna hlásila, že má finanční rezervu 21,3 miliardy dolarů a pomoc od vlády nepotřebuje, nad její budoucností dál visí otazník.

Designér Peter Horbury představil v Detroitu koncept auta Ford Lincoln MKR. Společnost stále tápe a nemůže se dostat z finančních potíží. O její auta klesá zájem, propouští tisíce lidí.
Designér Peter Horbury představil v Detroitu koncept auta Ford Lincoln MKR. Společnost stále tápe a nemůže se dostat z finančních potíží. O její auta klesá zájem, propouští tisíce lidí. | Foto: Reuters

Mulally to tuší přinejmenším od loňského prosince. Už tehdy napsal ve zprávě určené administrativě ve Washingtonu: „Roku 2009 Ford neočekává krizi vlastní likvidity, pokud některý z jeho konkurentů nebude nucen vyhlásit insolvenci a pokud se ekonomické podmínky v zemi nezhorší."

Tehdy načrtnutý katastrofický scénář se ale zatím do puntíku vyplňuje.

S insolvencí GM a Chrysleru se totiž ocitl nad propastí i celý subdodavatelský systém všech tří automobilek. Od vlády už dostal záchrannou půjčku 5 miliard dolarů, potřeboval by ale dalších 10 miliard. Řetězové bankroty subdodavatelů by tak ohrozily i Ford.

Jako správný americký podnikatel je ale Mulally narozdíl od trochu temného Forda optimista. „Ford je zpátky," hlásal na stejném detroitském summitu. Podle něj se značka roku 2011 vrátí k zisku.

„Soustředíme se důsledně na naše zákazníky a produkty. A začínáme soutěžit s těmi nejlepšími na světě," připomněl tak Mulally mezi řádky, že krize hrála v kapitalismu vždy bolestnou, ale zároveň ozdravnou roli.

 

Právě se děje

Další zprávy