Mladá Boleslav - To, čeho se lidé ve Škodě Mladá Boleslav nejvíce obávali, se stalo skutečností. Zásoby stropních panelů pro octavie a fabie, které se vyrábí ve vodou zaplavené továrně Grupo Antolin Bohemia v Chrastavě, došly. A protože se linku na jejich výrobu podaří zprovozni až o víkendu, zastaví se ve čtvrtek a v pátek montážní linky na výrobu fabií a octavií v hlavním závodě Škody-Auto v Mladé Boleslavi.
"Výroba bude zastavena ve čtvrtek od 14.00 a také v pátek bude linka stát," informoval mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Další provozy jako je například motorárna, ovšem pracovat budou nadále. Octavie II se nebudou vyrábět ani v závodě Vrchlabí, kde ovšem nadále poběží produkce Octavie Tour, tedy octavie první generace.
Výroba se nebude muset zastavovat ani v Kvasinách, kde se kromě yetiho, pro něhož se střešní panely vyrábějí v jiné povodní nepostižené firmě, podaří udržet v chodu i montážní linky pro modely superb a roomster.
Normální stav zase až v pondělí
"Od pondělka už by zase výroba měla běžet normálně," sdělil deníku Aktuálně.cz Černý.
Linka v Chrastavě se zastavila kvůli zatopení vodou z řeky Nisy. Vedení firmy se sice snažilo zadat výrobu pro Škodovku jiným závodům společnosti, které má v Evropě, ale nepodařilo se to. Urychlily se proto práce na opravě. Do Chrastavy přijeli pomoci i lidé ze Škodovky a také kolínské TPCA.
Pokud by se to nezdařilo do konce týdne, nastaly by totiž problémy také pro kolínskou TPCA, která vyrábí minivozy značek Toyota, Peugeot a Citroën. Tam je v tomto týdnu celozávodní dovolená, ale zásoby panelů, které také odebírají z Chrastavy, mají jen minimální.
Musí se improvizovat
Ve Škodovce zatím vymýšleli krizová řešení. Například část panelů stáhli z továrny Volkswagenu v Rusku.
Plán vozit letadly panely z Číny padl, protože interiéry vozy produkovaných v Číně mají poněkud jiné barvy a je tam použita i jiná struktura materiálu.
"Děláme to tedy tak, že se zatím vyrábějí objednané vozy nikoli v pořadí, v jakém napadaly do systému objednávek, ale vybírají se ty verze, pro které stropní panely zatím máme. Jak dlouho to půjde dělat, je těžké říci," sdělil v úterý Černý.
Situace byla pro Škodovku kritičtější než v roce 2002 při povodních, které zasáhly větší část republiky. "Tehdy se nám podařilo získat náhradní dodavatele," sdělil Černý.