San Francisco - Před svým čtvrtečním výročním setkáním dostal fastfoodový řetězec McDonald's nepříjemný dárek.
V otevřeném dopise otištěném na celostránkových inzerátech velkých amerických novin jej skupina 550 expertů a organizací v oblasti zdraví a výživy žádá, aby přestal svou kampaň Happy Meals cílit na děti.
Na čtvrtečním jednání pak společnosti předala petici s podpisy 20 tisíc rodičů. Byla uzavřena v obří dózičce na léky, která měla symbolizovat recept na změnu.
Za akcí stojí nezisková organizace Corporate Accountability International, která už dříve bojovala například proti ekologickému dopadu plastových láhví používaných společnostmi Coca-Cola a Pepsi, které navíc také čelí kritice kvůli velkému obsahu cukru v nápojích a tomu, že je nabízejí v automatech na amerických školách.
Happy Meals na začátku epidemie obezity
Nebezpečí marketingového nástroje Happy Meals vidí signatáři dopisu v tom, že jím řetězec výměnou za lacinou hračku učí děti návyku na jídlo s vysokým obsahem tuků a cukrů. Tím stojí u samého zárodku epidemie obezity, které nečelí už jen USA, ale celá západní Evropa, a která stojí obrovské veřejné výdaje ve zdravotnictví.
"Marketing už nemůže být nadále ignorován jako významná součást tohoto masivního problému," stojí v dopise podepsaném mimo jiné i Donaldem Zieglerem, ředitelem prevence a zdravotního životního stylu v Americké zdravotnické asociaci.
Podle Wall Street Journal podepsalo výzvu ještě ve čtvrtek dalších 50 osobností, což počet signatářů navýšilo na 600.
"Ctíme odpovědnou reklamu a svá sdělení dětem bereme velmi vážně," napsal v reakci McDonald's. "Rozumíme důležitosti dětského zdraví a výživy a jsme odhodláni být součástí dialogu a řešení. „Dodáváme vysoce kvalitní potraviny a naše Happy Meals nabízejí výběr široké škály porcí právě pro děti. Rodiče nám říkají, že náš výběr Happy Meals oceňují."
Odborníci chtějí, aby Happy Meals skončily
Zcela opačného názoru jsou ale signatáři dopisu, mezi které patří organizace jako Americká akademie dětské a adolescentní psychiatrie a Chicagská hispánská zdravotní koalice. Podepsali jej ale i známí výživáři a doktoři jako Andrew Weil, lékař a ředitel Arizonského střediska integrální medicíny.
Součástí kampaně je také snaha přinutit řetězec, aby ve svých zprávách pravidelně hodnotil svou "zdravotní stopu." Rezoluce akcionářů podporovaná několika skupinami aktivistů po společnosti chce, aby hodnotila finanční dopad potýkání se s opatřeními podobnými tomu, které nedávno zavedlo město San Francisco, když zavedlo nutriční standardy pro dětská jídla, ke kterým je "zdarma" hračka.
Výrobci potravin, kteří ve svých kampaních míří na děti, se dostávají pod stále větší drobnohled, připomíná Wall Street Journal. Federální regulátoři například v dubnu schválili normy, kterým se mohou výrobci jídla pro děti ve věku dva až sedmnáct let dobrovolně podřídit. Mezi ně patří hlavně omezení solí, tuků a cukrů.
V podobném duchu také dopis expertů na zdraví a výživu vyzývá McDonald's, aby jeho klaun Ronald McDonald přestal dětem nabízet Happy Meals s hračkami a jídlem bohatým na soli, tuky, cukry a kalorie.