Brusel - Nehrozí jim sice riziko, že je bude přetěžovat jejich šéf, zato hrozí, že se přetíží sami, rozhodli se poslanci Evropského parlamentu a naordinovali řidičům, kteří pracují na živnostenský list, maximální počet hodin odpracovaných za týden. Stejně jako řidiči v pozici zaměstnance by za týden neměli pracovat víc než 48 hodin.
Rozhodnutí europarlamentu, které má "na svědomí" hlavně levice, by tak zkomplikovalo život tisícům živnostníků v Unii. Až dosud totiž měli výjimku z pravidel a po návrhu Evropské komise se jim rýsovala naděje, že v těchto pravidlech budou úplně pominuti. Europarlament ale tento nápad zavrhl silou 368 hlasů.
Hlavním argumentem přitom byla bezpečnost na silnicích, což je podle podnikatelů v dopravě nesmysl. Řidič-podnikatel obvykle zdaleka netráví celou svou pracovní dobu za volantem jako řidič-zaměstnanec.
"Živnostníci opravdu pracují jinak, než třeba (jen zaměstnaní) řidiči kamionů. Živnostníci sedí u počítače, shánějí zakázky, komunikují s klienty. Budou i potom muset povinně odpočívat jako řidič kamionu? Jak budou tuto práci vykazovat, zaznamenávat a kdo je bude kontrolovat?" namítl europoslanec za ODS Milan Cabrnoch, který patří k odpůrcům omezení pracovní doby živnostníků.
Rozhodnutí europarlamentu se opíralo především o hlasy levicových europoslanců, kteří se domnívají, že vyřazení podnikatelů z pravidel je nebezpečné. Zároveň si pochvalují, že srovnali podmínky pro zaměstnané řidiče a řidiče s živnostenským listem.
"Evropská levice dnes zasadila těžkou ránu svobodě podnikání. Nesmyslné přiškrcení možnosti řidičů-živnostníků pracovat může ohrozit živobytí mnoha českých řidičů, kteří namísto zajišťování výdělku budou nuceni odpočívat," komentoval to lidovecký europoslanec Jan Březina.