Mladá Boleslav - Právě v týdnu, kdy mladoboleslavská automobilka Škoda slaví 110. výročí od prvního představení motocyklu s vlastním motorem, spustila sériovou výrobu úplně nového typu motoru.
Benzinový čtyřválec o objemu 1,2 litru, který má díky přeplňování turbodmychadlem a přímému vstřikování výkon 77 kW, se bude montovat pod kapotu vozů Yeti, Volkswagen Polo a dalších typů automobilů koncernu Volkswagen.
V Mladé Boleslavi se motory vyrábějí už 110 let. Nejprve motocyklové pro stroje Laurin Klement, od roku 1905 také automobilové. Za tu dobu se jich zde vyrobilo již zhruba deset milionů kusů.
Nejdéle ve výrobě: tisícovka
Ve své historii Škoda vyráběla motory různých velikostí a různého určení. Například letecké motory vlastní konstrukce vznikaly již od roku 1910. I když drtivá většina vyrobených motorů byly čtyřválce, ve Škodovce uměli dělníci vyrobit i šestiválce a dokonce osmiválce. Tím byl motor Škoda 860 vyráběný v letech 1929-33. Měl objem 3880 cm3 a výkon 60 koní.
Vůbec nejdéle vyráběným motorem byl typ nazvaný původně Motor Škoda 1000 MB. V různých modifikacích a s různými vylepšeními vydržel ve výrobě 37 let. Od roku 1964 do roku 2001 se ho vyrobilo 6,4 miliony kusů. Tříválcových motorů 1,2 HTP, které se nyní montují do Fabií, Roomsterů a také malých Seatů a Volkswagenů, se za osm let od roku 2001, kdy jeho výroba začala, vyrobilo přes dva miliony kusů.
Ve výrobě motorů v hale M6 v areálu mladoboleslavské továrny pracuje 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Kromě toho zde dalších 800 zaměstnanců vyrábí pětistupňové manuální převodovky označované MQ 200. Připravuje se rovněž výroba malé převodovky MQ100. Ta bude určena pro minivozy Škoda, Volkswagen a Seat, jejichž výroba začne v Bratislavě.