Dráhy pokoříme, tvrdí podnikatel se žlutými vlaky

Karel Toman
11. 5. 2010 12:30
Majitel Student Agency rozjel trucpodnik: dotuje vlaky, které mu zatrhli hejtmani
Radim Jančura, majitel a ředitel společnosti Student Agency
Radim Jančura, majitel a ředitel společnosti Student Agency | Foto: Student Agency

Olomouc - "Jdeš si cvaknout Desiro?" ptá se na olomouckém nádraží muž v oranžových montérkách a přilbě s nápisem ČD. "Jojo," odpoví mu známý v civilu a míří objektiv na právě přijíždějící elegantní žlutý vlak.

Na jeho palubě je i ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura. "Přijeli jsme do muzea," rozhlíží se, když vystupuje zjevně dobře naladěn, po nádraží plném starých a ne zrovna čistých vlaků. Místo nich mohly jezdit po kolejích Olomouckého kraje právě žluté vlaky Siemens Desiro jeho dceřiné firmy Regio Jet.

Nestalo se. Hejtmani Jančurovy nabídky na provozování železniční  dopravy v krajích odmítli, přestože byly vesměs levnější.

"Já jsem si jist, že se na tu železnici dostaneme," tvrdí přesto v první části rozhovoru pro Aktuálně.cz Jančura, který na olomouckého hejtmana Martina Tesaříka i náměstka podal trestní oznámení.

A.cz: Právě jsme vystoupili z vašeho žlutého vlaku . Jaký měla tato vaše propagační jízda smysl?

V listopadu jsme dali olomouckému krajskému úřadu nabídku na provozování vlaků v Olomouckém kraji. Naše nabídka byla pro kraj výhodnější než nabídka Českých drah. V dotacích jsme požadovali 91 korun na kilometr, České dráhy žádaly 93 korun za kilometr. Za rok bychom tak kraji ušetřili nějakých 34 milionů korun.

Nabízeli jsme nové vlaky, protože staré nemáme. Výrazně bychom zvýšili kvalitu, přičemž jsme garantovali nižší jízdné pro cestující. Samé plusy, žádné mínusy. Hejtman a jeho náměstek ale proti nám v prosinci lživě argumentovali, že Českým drahám platí 58 korun. Z toho důvodu jsme na ně podali trestní oznámení za pomluvu.

Dnešní akcí jsme chtěli říct: fajn, tohle bylo. Teď tady máme nové vlaky, kterými budeme lidi vozit podle jízdního řádu bez zpoždění. Tím hejtmanům bereme veškeré argumenty, že nemáme vlaky, že nejsme schopni vozit lidi do práce a že bychom jen vyzobávali lukrativní linky.

A.cz: Vloni v červnu jste oznámil změnu strategie Student Agency z růstové na ziskovou. Jaká je bilance téhle změny bezmála rok po jejím ohlášení?

Foto: Jan Langer

Abychom mohli vstoupit na železnici, potřebovali jsme peníze. Strategii jsme museli změnit z růstové na ziskovou. To se podařilo a vloni jsme vydělali skoro 100 milionů korun a letos tomu bude podobně.

Je ale pravda, že díky novým projektům, a to je především projekt dovolena.cz, chceme tento rok dosáhnout v obratu miliardu navíc a příští rok dokonce tři. Je to vlastně největší projekt v historii Student Agency, kdy chceme ze dne na den získat obrovský podíl na trhu cestovního ruchu, který vypadá absolutně uzavřený. Je tady tisíc cestovních kanceláří. Ten projekt spouštíme teď v pondělí 10. května. Zkušebně na stránkách dovolena.cz najedou jen německé a rakouské cestovní kanceláře, které nabízejí dovolenou za pět až deset tisíc letecky do klasických dovolenkových destinací. 

Filosofie je ale pořád taková, že nám to nesmí narušit naši ziskovost, protože bez zisku bychom nebyli schopni se účastnit výběrových řízení na vlaky.

A.cz: Ono se totiž může zdát, že právě velkým projektem dovolena.cz se vracíte k růstu a přiznáváte tak porážku na železnici.

Vždyť vidíte, že tady jezdíme (ukazuje za soupravou Regio Jet, která právě odjela z olomouckého nádraží). Tahle sranda nás stojí v nákladech 10 milionů korun. Já jsem si jist, že se na tu železnici dostaneme. Dokonce připravujeme velký projekt, který bohužel nemohu zveřejnit. Je ale otázka měsíců, kdy to praskne. Dovolena.cz vůbec nesouvisí s tím, že železnice neuspěla. Naopak. Připravujeme opravdu velkou věc a tyhle propagační jízdy jsou její součástí.

A.cz: Vloni jste usilovali o provozování 15 rychlíkových tratí, Nabízeli jste cenu až o 40 % nižší než České dráhy. To je za deset let kolem devíti miliard méně. Není za tím dumpingová cena? Nebudou vás, pokud někdy vyhrajete, zase tahat po soudech, jako při vaší autobusové bitvě o liberecké nádraží?

Tehdy jsme jezdili za korunu asi čtrnáct dnů, protože nás nechtěli pustit na nádraží. Takže to byla taková "truc akce za kačku." Když ale chceme podepsat smlouvu na železnici na 10-15 let, těžko můžeme nabídnout dumpingovou cenu, protože bychom celých těch 10-15 let prodělávali. To si žádná rozumná firma nemůže dovolit. A kdyby ano, tak je to náš problém a získá na tom zákazník nebo objednavatel, který tu železniční dopravu dotuje.

Problém je ten, že náš největší konkurent, České dráhy, má obrovské náklady, jsou špatným hospodářem a používají starou techniku, která je provozně drahá. Pokud kupují nové vlaky, musejí koupit ty, které jim politická garnitura de facto předepíše a jsou pak výrazně dražší než u světových výrobců a mají menší spolehlivost. Dráhy jsou proto nuceny kupovat si těch souprav víc a o to dražší to pak je.

A pak je tu kvalita. Ve chvíli, kdy na železnici přineseme kvalitu, získáme víc cestujících a stačí nám menší dotace od kraje. Těch věcí je víc.

A.cz: České dráhy teď ale taky vyrukovaly s novými vlaky. Neubírá to trochu vaší nabídce na lákavosti?

Foto: Ludvík Hradilek

Důležité je, že my ve výběrových řízeních nová vozidla garantujeme. To, že České dráhy ukazují nová vozidla, ještě nic neznamená. Garanci, že nové vlaky dráhy zavedou, mají myslím jen čtyři kraje. Naší konkurenční výhodou ale nejsou jen vozidla. Máme úplně jiný management kvality, čehož si můžete všimnout, když se svezete naším autobusem. Třetí naší výhodou je řízení nákladů - dokážeme s nimi pracovat mnohem efektivněji než dráhy. To nijak nesouvisí s těmi pár vozidly, které České dráhy nakupují. My jim je přejeme. Je ale důležité si uvědomit, že je kupují za veřejné peníze, které dostaly bez výběrového řízení.

A.cz: Kdysi jste řekl, že vlaky budete "dělat", i kdybyste na nich měl prodělávat. Není to trochu silné tvrzení? Podnikatel má především vydělávat.

Tyto vlaky (ukazuje na propagační tiskoviny Regio Jet) jsou ty, které provozujeme a doplácíme na ně. To ale samozřejmě nejde donekonečna. Já jsem tehdy možná spíš řekl, že na tu železnici vyjedeme, kdybychom na ní měli tratit. Abychom dokázali, že jsme schopni železnici provozovat.

Hejtmani totiž tvrdí, že nejsme schopni pořídit vlaky, že je nemáme, že nejsme schopni vozit lidi do práce.

Tím, že na dané trati jezdíme třeba jen jeden týden, jsme dokázali, že jsme schopni vozit lidi podle jízdního řádu. A že když luskneme prsty, můžeme mít vlaky okamžitě k dispozici. Protože ty se dnes pořizují formou operativního leasingu, což je de facto nájem. Ten, kdo vlak provozuje, si ho na 10 až patnáct let pronajme a pak ho leasingové firmě vrátí a ona ho pronajme zase někam dál. To je způsob běžný v celé západní Evropě.

Druhou část rozhovoru přineseme v nejbližších hodinách

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 minutami

Španělská vláda schválila milosti pro devět odsouzených katalánských politiků

Španělská vláda schválila udělení milostí pro devět katalánských politiků a aktivistů, kteří si ve vězení odpykávají dlouhé tresty kvůli uspořádání neústavního referenda o nezávislosti v roce 2017. Političtí lídři včetně bývalého místopředsedy regionální vlády a několika exministrů byli odsouzeni v roce 2019 k trestům od devíti do 13 let vězení za vzpouru, protože referendum vypsali navzdory nesouhlasu vlády v Madridu a soudů. Za mřížemi dosud strávili asi 3,5 roku.

O udělení milostí pro prominentní zastánce nezávislosti Katalánska hovořil v pondělí v Barceloně premiér Pedro Sánchez, pro kterého se podle agentury AP prosazení tohoto kontroverzního kroku může stát velmi riskantní politickou hrou. S milostmi totiž zásadně nesouhlasí zástupci pravicové opozice a dokonce ani někteří členové Sánchezových vládních socialistů. Menšinová vláda si ale chce naklonit poslance katalánských stran ve španělském parlamentu, které potřebuje ke schválení rozpočtu a dalších důležitých zákonů.

Milosti mohou vstoupit v platnost teprve poté, co je svým podpisem definitivně stvrdí král Felipe VI. a co je potvrdí nejvyšší soud. To se však považuje pouze za formalitu.

Zdroj: ČTK
před 27 minutami

Nguyen odešel z Liberce do Slovácka na hostování s opcí

Fotbalový brankář Filip Nguyen odešel z Liberce do Slovácka na roční hostování s opcí na případný přestup. Oba kluby o tom informovaly na svých webových stránkách.

Člen širšího kádru české reprezentace Nguyen působil v Liberci od roku 2018, ale v jarní části minulé sezony ztratil místo jedničky. Osmadvacetiletý gólman v nejvyšší soutěži dosud za Slovan odchytal 77 utkání a udržel 27 čistých kont.

"Ve hře bylo více variant, ale jsme rádi, že jsme se nakonec domluvili právě s Filipem, který má mimo jiné zkušenosti i z pohárové Evropy," uvedl sportovní ředitel Slovácka Veliče Šumulikoski.

před 1 hodinou

Cena bitcoinu spadla pod 30 000 USD, je nejníže od konce ledna

Cena bitcoinu dnes pokračuje v poklesu a spadla až pod 30 000 USD. Je tak nejníže od konce ledna. Od maxima téměř 65 000 USD, kde se ocitla v dubnu, už cena této nejznámější kryptoměny klesla o více než 50 procent. Ukazují to záznamy na specializovaném webu CoinDesk.

Kolem 14:30 SELČ se cena bitcoinu pohybovala kolem 29 670 USD (637 600 Kč). Za posledních 24 hodin tak vykazovala pokles o 9,2 procenta.

V posledních dnech je cena bitcoinu i dalších kryptoměn pod sílícím tlakem úřadů několika zemí, hlavně čínských. Ty na konci minulého týdne zasáhly proti takzvaným těžařům kryptoměn a centrální banka vyzvala finanční instituce, aby přestaly poskytovat služby související s kryptoměnami.

Zdroj: ČTK
Další zprávy