Olomouc - "Jdeš si cvaknout Desiro?" ptá se na olomouckém nádraží muž v oranžových montérkách a přilbě s nápisem ČD. "Jojo," odpoví mu známý v civilu a míří objektiv na právě přijíždějící elegantní žlutý vlak.
Na jeho palubě je i ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura. "Přijeli jsme do muzea," rozhlíží se, když vystupuje zjevně dobře naladěn, po nádraží plném starých a ne zrovna čistých vlaků. Místo nich mohly jezdit po kolejích Olomouckého kraje právě žluté vlaky Siemens Desiro jeho dceřiné firmy Regio Jet.
Nestalo se. Hejtmani Jančurovy nabídky na provozování železniční dopravy v krajích odmítli, přestože byly vesměs levnější.
"Já jsem si jist, že se na tu železnici dostaneme," tvrdí přesto v první části rozhovoru pro Aktuálně.cz Jančura, který na olomouckého hejtmana Martina Tesaříka i náměstka podal trestní oznámení.
A.cz: Právě jsme vystoupili z vašeho žlutého vlaku . Jaký měla tato vaše propagační jízda smysl?
V listopadu jsme dali olomouckému krajskému úřadu nabídku na provozování vlaků v Olomouckém kraji. Naše nabídka byla pro kraj výhodnější než nabídka Českých drah. V dotacích jsme požadovali 91 korun na kilometr, České dráhy žádaly 93 korun za kilometr. Za rok bychom tak kraji ušetřili nějakých 34 milionů korun.
Nabízeli jsme nové vlaky, protože staré nemáme. Výrazně bychom zvýšili kvalitu, přičemž jsme garantovali nižší jízdné pro cestující. Samé plusy, žádné mínusy. Hejtman a jeho náměstek ale proti nám v prosinci lživě argumentovali, že Českým drahám platí 58 korun. Z toho důvodu jsme na ně podali trestní oznámení za pomluvu.
Dnešní akcí jsme chtěli říct: fajn, tohle bylo. Teď tady máme nové vlaky, kterými budeme lidi vozit podle jízdního řádu bez zpoždění. Tím hejtmanům bereme veškeré argumenty, že nemáme vlaky, že nejsme schopni vozit lidi do práce a že bychom jen vyzobávali lukrativní linky.
A.cz: Vloni v červnu jste oznámil změnu strategie Student Agency z růstové na ziskovou. Jaká je bilance téhle změny bezmála rok po jejím ohlášení?
Abychom mohli vstoupit na železnici, potřebovali jsme peníze. Strategii jsme museli změnit z růstové na ziskovou. To se podařilo a vloni jsme vydělali skoro 100 milionů korun a letos tomu bude podobně.
Je ale pravda, že díky novým projektům, a to je především projekt dovolena.cz, chceme tento rok dosáhnout v obratu miliardu navíc a příští rok dokonce tři. Je to vlastně největší projekt v historii Student Agency, kdy chceme ze dne na den získat obrovský podíl na trhu cestovního ruchu, který vypadá absolutně uzavřený. Je tady tisíc cestovních kanceláří. Ten projekt spouštíme teď v pondělí 10. května. Zkušebně na stránkách dovolena.cz najedou jen německé a rakouské cestovní kanceláře, které nabízejí dovolenou za pět až deset tisíc letecky do klasických dovolenkových destinací.
Filosofie je ale pořád taková, že nám to nesmí narušit naši ziskovost, protože bez zisku bychom nebyli schopni se účastnit výběrových řízení na vlaky.
A.cz: Ono se totiž může zdát, že právě velkým projektem dovolena.cz se vracíte k růstu a přiznáváte tak porážku na železnici.
Vždyť vidíte, že tady jezdíme (ukazuje za soupravou Regio Jet, která právě odjela z olomouckého nádraží). Tahle sranda nás stojí v nákladech 10 milionů korun. Já jsem si jist, že se na tu železnici dostaneme. Dokonce připravujeme velký projekt, který bohužel nemohu zveřejnit. Je ale otázka měsíců, kdy to praskne. Dovolena.cz vůbec nesouvisí s tím, že železnice neuspěla. Naopak. Připravujeme opravdu velkou věc a tyhle propagační jízdy jsou její součástí.
A.cz: Vloni jste usilovali o provozování 15 rychlíkových tratí, Nabízeli jste cenu až o 40 % nižší než České dráhy. To je za deset let kolem devíti miliard méně. Není za tím dumpingová cena? Nebudou vás, pokud někdy vyhrajete, zase tahat po soudech, jako při vaší autobusové bitvě o liberecké nádraží?
Tehdy jsme jezdili za korunu asi čtrnáct dnů, protože nás nechtěli pustit na nádraží. Takže to byla taková "truc akce za kačku." Když ale chceme podepsat smlouvu na železnici na 10-15 let, těžko můžeme nabídnout dumpingovou cenu, protože bychom celých těch 10-15 let prodělávali. To si žádná rozumná firma nemůže dovolit. A kdyby ano, tak je to náš problém a získá na tom zákazník nebo objednavatel, který tu železniční dopravu dotuje.
Problém je ten, že náš největší konkurent, České dráhy, má obrovské náklady, jsou špatným hospodářem a používají starou techniku, která je provozně drahá. Pokud kupují nové vlaky, musejí koupit ty, které jim politická garnitura de facto předepíše a jsou pak výrazně dražší než u světových výrobců a mají menší spolehlivost. Dráhy jsou proto nuceny kupovat si těch souprav víc a o to dražší to pak je.
A pak je tu kvalita. Ve chvíli, kdy na železnici přineseme kvalitu, získáme víc cestujících a stačí nám menší dotace od kraje. Těch věcí je víc.
A.cz: České dráhy teď ale taky vyrukovaly s novými vlaky. Neubírá to trochu vaší nabídce na lákavosti?
Důležité je, že my ve výběrových řízeních nová vozidla garantujeme. To, že České dráhy ukazují nová vozidla, ještě nic neznamená. Garanci, že nové vlaky dráhy zavedou, mají myslím jen čtyři kraje. Naší konkurenční výhodou ale nejsou jen vozidla. Máme úplně jiný management kvality, čehož si můžete všimnout, když se svezete naším autobusem. Třetí naší výhodou je řízení nákladů - dokážeme s nimi pracovat mnohem efektivněji než dráhy. To nijak nesouvisí s těmi pár vozidly, které České dráhy nakupují. My jim je přejeme. Je ale důležité si uvědomit, že je kupují za veřejné peníze, které dostaly bez výběrového řízení.
A.cz: Kdysi jste řekl, že vlaky budete "dělat", i kdybyste na nich měl prodělávat. Není to trochu silné tvrzení? Podnikatel má především vydělávat.
Tyto vlaky (ukazuje na propagační tiskoviny Regio Jet) jsou ty, které provozujeme a doplácíme na ně. To ale samozřejmě nejde donekonečna. Já jsem tehdy možná spíš řekl, že na tu železnici vyjedeme, kdybychom na ní měli tratit. Abychom dokázali, že jsme schopni železnici provozovat.
Hejtmani totiž tvrdí, že nejsme schopni pořídit vlaky, že je nemáme, že nejsme schopni vozit lidi do práce.
Tím, že na dané trati jezdíme třeba jen jeden týden, jsme dokázali, že jsme schopni vozit lidi podle jízdního řádu. A že když luskneme prsty, můžeme mít vlaky okamžitě k dispozici. Protože ty se dnes pořizují formou operativního leasingu, což je de facto nájem. Ten, kdo vlak provozuje, si ho na 10 až patnáct let pronajme a pak ho leasingové firmě vrátí a ona ho pronajme zase někam dál. To je způsob běžný v celé západní Evropě.
Druhou část rozhovoru přineseme v nejbližších hodinách