Do servisů musí i "kolínské" citroëny a peugeoty

Radek Pecák Radek Pecák
1. 2. 2010 17:27
V ČR se problém s plynovým pedálem týká 129 Peugeotů 107 a 122 Citroënů C1
Toyota Aygo se vyrábí v Kolíně
Toyota Aygo se vyrábí v Kolíně | Foto: Aktuálně.cz

Kolín - Zhruba sto padesát tisíc aut, která se v kolínské továrně TPCA vyrobila od února 2005 do srpna loňského roku, bude muset kvůli opravě plynového pedálu do servisů. Naštěstí v Čechách se to týká jen několika set majitelů jednoho z tří typů, které tady vznikají. 

Problém se tedy týká nejen modelu Aygo automobilky Toyota, ale i dalších dvou "sourozenců" tohoto modelu, které se vyrábějí na stejné montážní lince a sdílejí množství stejných dílů, tedy Peugeotu 107 a Citroënu C1.

"Tato preventivní svolávací akce se týká 10 % modelů Peugeot 107 a Citroën C1 uvedených do provozu v Evropě, což představuje 97 000 vozů. Zákazníci vlastnící tyto vozy budou v nejbližších dnech vyzváni dopisem," uvedla v tiskovém prohlášení mluvčí českého zastoupení automobilky Peugeot Radka Matthey. "V ČR půjde přesně o 129 Peugeotů 107," dodala pro Aktuálně.cz Matthey. Přesný počet Citroënů C1, jejichž majitelé dostanou pozvánku k návštěvě servisu, je 122.

"Bohužel zatím údaje o tom, kolika aut v ČR, ať typu Aygo či jiných, jichž se problém týká, k dispozici nemáme. Předpokládáme však, že již příští týden by majitelé těch aut měli být informováni doporučeným dopisem o dalším postupu," sdělila Aktuálně.cz mluvčí českého zastoupení Toyoty Kateřina Jouglíčková 

Problém zavinil jeden z dodavatelů

Dalších zhruba padesát tisíc aut, jichž by se porucha mohla týkat, jezdí v Evropě s logy Toyoty Aygo. Ostatní vyrobená Ayga, C1 a 107 mají pedály od jiného dodavatele, tudíž je závada nepostihuje a nebudou muset ani do servisů.

Problém spočívá v tom, že plynový pedál se po nějaké době používání u řady vyráběných Toyot a také zmiňovaných malých Citroënů opotřebuje a může se začít zasekávat. V takovém případě se nevrátí do "nulové" polohy. V důsledku toho, pokud řidič nezmáčkne spojku či nezařadí neutrál, může auto dále zrychlovat, aniž by to řidič chtěl.

V USA údajně zaseknutý plynový pedál stál v uplynulých deseti letech život devatenáct lidí. V Evropě kvůli tomu nezahynul nikdo. Způsobeno je to zřejmě mnohem větší rozšířeností automatických převodovek v USA než v evropských zemích. U automatické převodovky by měl  řidič v případě zaseknutí pedálu přesunout páku voliče převodovky do polohy neutrál, což asi někteří řidiči nestačili udělat.

Do servisů pojedou 4 miliony aut

Toyota svolá k opravě plynového pedálu až 1,8 milionu vozů v Evropě. Kromě Ayga se opatření týká i Toyot Yaris, Corolla, iQ, Auris, Verso, Avensis a RAV4. Ve Spojených státech svolávací akce čeká asi 2,3 milionu vozů.

Závadu na pedálu nemají automaticky všechna auta, která jsou uvedena na seznamu. Týká se to pouze těch, do nichž byl zamontován pedál od společnosti CTS z Elkhartu v americkém státě Indiana. 

V USA již Toyota začala dodávat dealerům speciální ocelovou výztuhu, ktetou namontují do vozů s poruchovým plynovým pedálem. Problém totiž podle inženýrů Toyoty byl v nadměrném tření u zařízení, které u pedálu zajišťuje odpor. Nová součástka zadrhávání či zaseknutí pedálu eliminuje. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy